Ești aici > Forum > Codul muncii şi litigii de muncă

NEGOCIERE CAPITOL SALARIZARE DIN CCM

 Forum întrebări juridice - Codul muncii şi litigii de muncă
Bine aţi venit Vizitator   
[Cont nou]  Conectare
Avatar mic
Răspunde
 15-07-2019
AvatarVasianp


Am ajuns aproape de a finaliza procesul negocierii,am primit dosarul cu documentele ce trebuie semanate de catre membrii Comisiei de negociere.In dosar am gasit Grila de salarizare modificata.Aceasta modificare ,a fost facuta fara consultarea membrilor reprezentativi ai salariatilor.
Mentionez si faptul ca anul trecut ,am pierdut o clauza din CCM care asigura dreptul sindicatului de a fi consultat ,cu privire la cresterea unor salarii pe baza de referat intre doua procese de negociere.
Ne aflam in situatia de a pierde informarea ,cu privire la structura salariala.
Administratia poate sa recurga la ,cresteri salariale fara ca reprezentatii sindicali sa cunoasca acest lucru.
Acest fapt devine agravant si prin decizia unilaterala de a introduce clase de salarizare peste cele convenite.
Exemplific :am convenit in acest an sa facem o crestere salariala de 5% prin indexare clase de salarizare in conditiile in care societatea este intr-o situatie nu tocmai buna;motiv pentru care noi am acceptat acest procent.Administratia a modificat grila unilateral adaugand clase de salarizare care ating procentul de 13% fata de maximul convenit.
Răspunde
 17-07-2019
AvatarNet
Vizitator

In primul rand reprezentantii sindicali ai salariatilor trebuie sa sa lupte (chiar in instanta) pentru introducerea in contractele colective de munca a unor prevederi legale prin care actiunile importante ale conducerii si admnistratiei privitoare la salariati cum ar fi - actiunile legate de salarizarea acestora - sau revendicarile si actiunile salariatilor, sa fie supuse mai intai unui proces de negociere intre admnistratie si salariati (prin sindicat), ceea ce inseamna ca de fapt prin negociere salariatii pot acepta sau pot refuza aceste propuneri ale administratiei (isi exprima acordul cu privire la aceste modificari).

Daca in urma negocierilor nu s-a ajuns la un consens intre administratie si salariati (prin sindicat), mai precis daca propunerile administratiei sau revendicarile salariatilor nu au fost acceptate de catre partea adeversa: sindicat, respectiv admnistratie, inseamna ca negocierile au esuat si raporturile dintre salariati si administratie vor ramane la fel ca inainte de momentul negocierii (deci salariazarea va ramane nemodificata) pana la reluarea negocierilor cand va exista un acord de ambele parti.

Dar asa cum am precizat, negocierea problemelor importante care vizeaza actiunile si propunerile cu care vine administratia sau revendicarile cu care vin salariatii este bine sa fie prevazuta expres in actele societatii cum ar fi de exemplu in Contractele Colective de Munca ale salariatilor.

Mai mult decat atat o actiune a administratiei sau o revendicare a salariatilor reprezinta de fapt o modificare a raporturilor de munca, care nu se poate face in mod unilateral ci numai cu acordul celeilalte parti - printr-o negociere preabila - care trebuie sa accepte respectiva modificare pentru ca aceasta sa poata fi inclusa in continutul contractelor colective sau individuale de munca.

Daca o parte nu cheama cealalta parte la negociere in vederea obtinerii acordului pentru realizarea modificarii in cadrul raporturilor de munca, eu consider ca partea nedreptatita poate da in judecata partea care procedeaza in mod abuziv, cerand in instanta oprirea actiunilor abuzive luate in mod unilateral si chiar plata de daune interese materiale sau morale - conform Codului Muncii, in baza caruia raporturile de munca se incheie prin contract de munca de comun acord, iar modificarile lor trebuie realizate tot de comun acord cu o negociere prealabila (care este bine sa fie prevazuta expres in contractele de munca colective sau individuale).
Răspunde
Răspunde
Răspuns rapid

Nume: (Postezi ca vizitator. Ai cont pe site? Autentifică-te)

E-mail:

Răspunsurile primite de la avocații înscriși pe forum nu reprezintă consultanță juridică. Consultanța juridică plătită, în cadrul unui cabinet de avocatură, presupune un studiu mai aprofundat al cauzei și documentelor și angajează răspunderea avocatului consultat. În toate cazurile, vă recomandăm să vă programați la un cabinet de avocatură pentru acordarea unei consultanțe juridice plătite.