Ești aici > Forum > Legea pensiilor

Adeverinta vechime

 Forum întrebări juridice - Legea pensiilor
Bine aţi venit Vizitator   
[Cont nou]  Conectare
Avatar mic
Răspunde
 22-07-2025
AvatarFlorin
Vizitator
Buna ziua. Sunt angajat la Firma privata din 1998 pana in prezent. Imi puteti spune cine, cand si in ce conditii imi poate elibera adeverinta de vechime pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001. Cu multumiri.
Răspunde
 22-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator

Adeverinta de vechime pentru perioada anterioara datei de 1 aprilie 2001 este eliberata de angajator la data incetarii contractului de munca, pentru toata perioada lucrata de dvs incepand cu anul 1998 si pana la data incetarii contractului dvs de munca, in care se include si perioada anterioara datei de 1 aprilie 2001.

De asemenea, adeverinta de vechime pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001 poate fi eliberata de angajator si la cererea dvs formulata in scris in timpul desfasurarii contractului de munca (chiar daca contractul dvs de munca nu a incetat).

Vechimea in munca pentru perioada anterioara datei de 1 aprilie 2001 este trecuta si in cartea dvs de munca.

Dar cred ca in adeverinta de vechime sunt trecute unele date (cum ar fi sporurile la salariu) care nu sunt trecute in cartea de munca, date de natura salariala care ar putea fi luate in considerare la stabilirea pensiei daca din aceste venituri s-au platit contributii sociale pentru pensie.

De asemenea, cred ca angajatorul va elibereaza adeverinta de vechime la incetarea contractului de munca sau la cererea dvs scrisa in timpul derularii contractului de munca pe baza arhivei sale.

Daca angajatorul a pierdut arhiva dvs puteti solicita eliberarea unei adeverinte de vechime pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001 cred ca si de la ITM doar ca acesta ar putea sa va ceara anumite dovezi cum ar fi cartea dvs de munca pentru perioada anterioara 1 alrilie 2001.
Răspunde
 22-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Statele de plată, cunoscute și ca state de salarii, sunt documente contabile obligatorii în orice entitate care are angajați.

Acestea reflectă detaliat calculul drepturilor salariale, reținerile, contribuțiile și impozitele datorate pentru fiecare angajat.

Practic, statele de plată servesc ca bază pentru plata salariilor și reprezintă o dovadă a modului în care au fost calculate și virate sumele cuvenite angajaților și către bugetul de stat.

Elemente cheie ale statelor de plată:

Calculul drepturilor salariale:

Statele de plată includ informații despre salariul brut, sporuri, bonusuri, indemnizații, etc.

Retineri:

Se specifică sumele reținute din salariu, cum ar fi contribuțiile pentru asigurări sociale, asigurări de sănătate, impozitul pe venit, etc.

Contribuții și impozite:

Se indică valoarea contribuțiilor sociale și a impozitului pe venit datorate de angajat și angajator.

Venitul net:

Se calculează venitul net, adică suma efectiv plătită angajatului după deducerea tuturor reținerilor.

Verificare și validare:

Statele de plată trebuie să fie întocmite corect, în concordanță cu pontajele, contractele de muncă și alte documente justificative.

De ce sunt importante statele de plată:

Obligație legală:

Angajatorii sunt obligați prin lege să întocmească state de plată pentru fiecare angajat.

Transparență:

Statele de plată asigură transparență în calculul salariilor și a reținerilor, ceea ce este important atât pentru angajat, cât și pentru angajator.

Control financiar:

Permite controlul asupra cheltuielilor cu personalul și a respectării legislației fiscale și contabile.

Evidență contabilă:

Servește ca document contabil justificativ pentru înregistrarea corectă a operațiunilor financiare legate de salarizare.
Răspunde
 22-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Adeverința de vechime se poate întocmi și pe baza statelor de plată.

Statele de plată sunt documente care atestă plata salariilor și pot fi folosite ca suport pentru verificarea perioadelor lucrate și, implicit, a vechimii în muncă.

Mai exact, adeverința de vechime trebuie să conțină informații despre:

Activitatea desfășurată:

Poziția ocupată de angajat și descrierea responsabilităților.

Durata activității:

Perioada exactă în care angajatul a lucrat la angajator.

Salariul primit:

Suma de bani plătită angajatului pentru munca prestată.

Vechimea în muncă:

Totalul anilor, lunilor și zilelor de muncă la angajator.

Vechimea în specialitate:

Perioada de timp în care angajatul a lucrat în domeniul său de specialitate.

Pentru a întocmi adeverința de vechime, angajatorul poate consulta statele de plată, dar și alte documente relevante, cum ar fi contractul individual de muncă, carnetul de muncă (dacă este cazul) sau pontajele.

În concluzie, statele de plată sunt un document important care poate fi folosit la întocmirea adeverinței de vechime, dar nu sunt singurele documente care pot fi luate în considerare.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Salariile sunt trecute in adeverintele de vechime precum si in carnetele de munca ale angajatilor pentru perioada anterioara anului 2011 deci si pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001.

Carnetele de munca au fost desfiintate dupa anul 2011 data de la care contractele de munca sunt trecute in Revisal iar angajatii primesc de la angajatori numai adeverinte de vechime nu si carnete de munca la data incetarii contractelor de munca.

In adeverinta de vechime pot fi trecute unele venituri ale angajatului care nu au fost trecute in carnetul de munca al acestuia iar aceste venituri pot fi luate in considerare la calcularea pensiei daca din acestea s-au platit contributii de asigurari sociale pentru pensie (sporuri, prime, indemnizatii).

Adeverinta de vechime este eliberata de angajator unui angajat la data incetarii contractului de munca al angajatului pentru toata perioada lucrata de angajat la angajatorul respectiv - in speta, pentru toata perioada lucrata de dvs incepand cu anul 1998 si pana la data incetarii contractului dvs de munca, in care se include si perioada anterioara 1 aprilie 2001.

Dvs puteti solicita angajatorului eliberarea unei adeverinte de vechime si in perioada in care contractul de munca se afla in desfasurare (contractul de munca nu a incetat) pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001 printr-o cerere scrisa depusa la angajator in acest sens.

Adeverinta de vechime se elibereaza pe baza datelor trecute in documentele de la arhiva: pontaje, state de plata, contracte de munca, etc.

Daca angajatorul nu mai are arhiva atunci adeverinta de vechime, in speta pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001, s-ar putea elibera pe baza unei cereri catre ITM, doar ca acesta poate sa va solicite anumite dovezi, cum ar fi carnetul de munca pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001, perioada in care angajatii aveau carnete de munca.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Ce trebuie sa contina o adeverinta de vechime

Inspectia Muncii a elaborat o procedura de lucru privind intocmirea si eliberarea adeverintelor de vechime.

Adeverinta nu are insa un format standard, fiecare angajator este liber sa o intocmeasca in orice forma dorita, dar sa nu omita informatiile pe care documentul trebuie sa le contina in mod obligatoriu. Ce informatii trebuie sa contina o adeverinta de vechime:

datele de identificare a angajatului;

datele de identificare a societatii pentru care lucreaza/a lucrat;

tipul de contract in baza caruia este/a fost angajat;

durata activitatii angajatului;

ocupatia/functiile detinute pe perioada derularii contractului;

orice modificare intervenita in contractul individual de munca;

***salariul/sporurile/indemnizatiile primite de angajat in perioada lucrata;

grupa de munca in care s-a incadrat activitatea prestata;

absentele nemotivate si zilele de concediu fara plata;

data si motivul incetarii contractului individual de munca.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Conform legii pensiilor 360/2023 adeverinta de vechime se intocmeste de angajator pe modelul prevazut la Anexa nr.6 din legea pensiilor 360/2023.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
In cazul dvs pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001 (deci inainte de anul 2011) vechimea in munca si veniturile salariale din care s-au platit contributii pentru pensie - dovada acestora se poate face cu carnetul de munca (cartea de munca).

Dar oricum la incetarea contractului de munca angajatorul o sa va elibereze o adeverinta de vechime pentru toata perioada lucrata de dvs deci si pentru perioada anterioara 1 aprilie 2011.

Aceasta adeverinta de vechime este in avantajul dvs deoarece poate contine anumite date, venituri care nu au fost trecute in carnetul dvs de munca pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001, date, venituri care pot fi luate in considerare la stabilirea pensiei (sporuri, prime, indemnizatii) daca din aceste venituri s-au platit contributii pentru pensie.

Adeverinta se obtine fie la cererea dvs scrisa adresata angajatorului cat contractul de munca este in desfasurare, fie la incetarea contractului de munca pe baza arhivei angajatorului.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
.........

Dar oricum la incetarea contractului de munca angajatorul o sa va elibereze o adeverinta de vechime pentru toata perioada lucrata de dvs deci si pentru perioada anterioara 1 aprilie 2001.
.........
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Si Casa de Pensii poate elibera adeverințe

Dar adeverintele eliberate de angajator nu sunt aceleasi cu adeverintele eliberate de casa de pensii.

Mai exact, Casa Teritorială de Pensii eliberează adeverințe privind stagiul de cotizare, la cererea asiguratului, conform legii.

Cine eliberează?

Casa Teritorială de Pensii este instituția responsabilă cu eliberarea adeverințelor de vechime pentru stagiul de cotizare realizat în sistemul public de pensii, după data de 1 aprilie 2001.

Unde se solicită?

Cererea se depune la casa teritorială de pensii competentă, adică cea de care aparțineți conform domiciliului.

Cum se solicită?

Cererea se face în scris.

Termen de eliberare:

Adeverința se eliberează, de obicei, în termen de 15 zile de la data depunerii cererii.

Informații necesare:

Adeverința va conține informații despre stagiul de cotizare realizat, inclusiv durata acestuia și datele angajatorului.

Documente necesare:

Este necesară o cerere scrisă, dar și alte acte pot fi solicitate de casa teritorială de pensii.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Adeverința de vechime eliberată de angajator nu este identică cu adeverința de vechime eliberată de casa de pensii.

Deși ambele servesc la dovedirea vechimii în muncă, ele sunt eliberate de entități diferite și au scopuri ușor diferite.

1.Adeverința de vechime eliberată de angajator:

Este emisă de angajator și conține informații despre perioada de angajare a salariatului, funcția ocupată, salariul, și alte detalii specifice contractului de muncă.

Servește la confirmarea experienței profesionale a angajatului, fiind utilă pentru a demonstra vechimea la alți angajatori sau în alte scopuri.

În cazul în care angajatorul este în insolvență sau a fost radiat, adeverința poate fi eliberată de administratorul judiciar, lichidatorul judiciar sau de deținătorul autorizat al arhivei.

2.Adeverința de vechime eliberată de casa de pensii:

Este emisă de Casa Națională de Pensii Publice și conține informațiile despre stagiul de cotizare al asiguratului la sistemul public de pensii.

Servește la calcularea punctajului de pensie și la determinarea drepturilor de pensie ale asiguratului.

Include date despre perioadele de muncă, perioadele asimilate (cum ar fi concediul medical, concediul de maternitate), și contribuțiile de asigurări sociale plătite.

Conținut:

Adeverința de la angajator include detalii contractuale, iar cea de la casa de pensii include date despre stagiul de cotizare.

În concluzie, deși ambele documente atestă vechimea în muncă, ele au scopuri diferite și sunt emise de entități diferite.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Angajatorii pot elibera adeverințe de vechime pentru perioada anterioară anului 2011, dar și pentru perioada ulterioară, conform legii.

Pentru perioada anterioară anului 2011, dovada vechimii se poate face și cu carnetul de muncă, dar angajatorii pot elibera adeverințe de vechime pe baza documentelor din arhive.

Perioada anterioară anului 2011:

Pentru perioada anterioară intrării în vigoare a Legii nr. 40/2011, principala modalitate de dovedire a vechimii în muncă era carnetul de muncă.

Cu toate acestea, angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime și pentru această perioadă, pe baza documentelor pe care le dețin în arhivă, cum ar fi contractele de muncă, statele de plată sau alte documente relevante.

Perioada ulterioară anului 2011:

Pentru perioada de după 2011, angajatorii sunt principalii eliberatori de adeverințe de vechime pentru activitatea desfășurată la ei.

Conținutul adeverinței:

Adeverința trebuie să conțină informații relevante despre activitatea desfășurată, cum ar fi durata acesteia, funcția sau meseria exercitată, salariul avut și alte date importante pentru calculul vechimii.

Obligația angajatorului:

Angajatorii au obligația de a elibera adeverința de vechime la cererea angajatului, în termen de 15 zile de la depunerea cererii.

ITM:

În anumite cazuri, Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM) pot elibera adeverințe de vechime pentru perioada anterioară anului 2011, în baza documentelor din arhivele proprii, în special pentru societățile care au sediul în județul respectiv.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Casele teritoriale de pensii eliberează adeverințe privind stagiul de cotizare realizat în sistemul public de pensii la cererea asiguraților.

Aceasta se referă la stagiul de cotizare realizat după data de 1 aprilie 2001.

Pentru adeverințele cu venituri realizate anterior acestei date, sau pentru cele care nu sunt întocmite corect, este necesară prezentarea lor la dosarul de pensie.

Pentru a obține o adeverință privind stagiul de cotizare, persoanele interesate se pot adresa casei teritoriale de pensii competente.

În general, adeverința se eliberează la cererea asiguratului.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Pentru pensionare, dosarul de pensie are nevoie de adeverințe eliberate de angajatori, chiar dacă și Casa de Pensii eliberează adeverințe, deoarece informațiile din adeverințele angajatorilor pot fi specifice și detaliate, completând datele din sistemul public de pensii.

Aceste adeverințe pot conține informații despre grupa de muncă, sporuri, condiții speciale, etc., care pot influența calculul pensiei, informații ce nu sunt întotdeauna disponibile în sistemul centralizat.

1. Adeverințe angajator:

Angajatorii sunt responsabili să emită adeverințe care reflectă exact condițiile de muncă și venitul salariatului. Acestea pot include detalii despre:

Grupa de muncă: Pentru anumite profesii, vechimea în grupa de muncă influențează vârsta de pensionare și cuantumul pensiei.
Sporuri și adaosuri: Sporurile la salariu, cum ar fi cele pentru condiții vătămătoare sau deosebite, pot crește baza de calcul a pensiei.

Perioadele lucrate: Adeverințele pot confirma exact perioadele lucrate și funcțiile ocupate, inclusiv perioadele de activitate în care s-au acordat beneficii suplimentare.

2. Adeverințe Casa de Pensii:

Casa de Pensii poate emite adeverințe cu informațiile disponibile în sistemul public de pensii.

Cu toate acestea, aceste adeverințe pot să nu conțină detaliile specifice menționate mai sus, necesare pentru calculul corect al pensiei în anumite situații.

3. Complementaritate:

Documentele emise de angajatori și cele emise de Casa de Pensii se completează reciproc.

Angajatorii furnizează detaliile specifice, iar Casa de Pensii validează și centralizează informațiile pentru a calcula pensia.

4. Verificare și autenticitate:

Documentele eliberate de angajatori trebuie să fie autentice și să conțină informații corecte.

Acest lucru este esențial pentru a evita erori în calculul pensiei și pentru a asigura o plată corectă a drepturilor de pensie.

5. Necesitate conform Legii:

Conform legislației în vigoare, este necesară prezentarea adeverințelor emise de angajatori pentru a completa dosarul de pensionare și pentru a asigura o calculare corectă a pensiei.
Răspunde
 23-07-2025
AvatarVizitator
Vizitator
In speta, fiind vorba de perioada anterioara 1 aprilie 2001 dovada vechimii in munca si a veniturilor salariale se poate face cu carnetul de munca (cartea de munca) si cu adeverinta eliberata de angajator conform celor mentionate.
Răspunde
 07-09-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Referitor la adeverintele eliberate de casa de pensii se pot emite adeverințe privind stagiul de cotizare (și perioadele de muncă încadrate în grupe superioare) și pentru perioade anterioare datei de 1 aprilie 2001, însă aceste adeverințe trebuie întocmite pe baza documentelor verificabile aflate în evidențele angajatorilor sau ale deținătorilor de arhive și sunt obligatorii pentru completarea tuturor rubricilor, potrivit modelului prevăzut în anexa 14 a legislației în vigoare, în caz contrar neputând fi valorificate, conform art. 126 din dispozițiile tranzitorii.

Procesul de solicitare și eliberare

1. Cine eliberează adeverința:

Pentru perioadele realizate ulterior datei de 1 aprilie 2001, adeverința este eliberată de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) prin casele teritoriale de pensii.

2. Documentația necesară:

Pentru a obține adeverința, persoanele interesate se pot adresa casei teritoriale de pensii, care va elibera adeverința pe baza documentelor verificabile aflate în evidențele angajatorilor sau ale deținătorilor de arhive.

3. Importanța completării corecte:

Pentru a putea fi valorificate, aceste adeverințe trebuie completate obligatoriu la toate rubricile prevăzute, respectând modelul din anexa nr. 14 a legislației, conform articolului 126 din dispozițiile tranzitorii.
Răspunde
 07-09-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Casa Nationala de Pensii - https://www.cnpp.ro

Cum pot face dovada stagiului de cotizare?

Dovada stagiului de cotizare realizat în sistemul public de pensii pentru perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001 se realizează cu carnetul de muncă.

În lipsa carnetului de muncă, dovada stagiului de cotizare realizat anterior datei de 1 aprilie 2001 se face şi cu alte acte prevăzute de lege, respectiv prin adeverinţe eliberate, după caz, de angajatori, deţinători legali de arhivă sau operatori economici autorizaţi de Arhivele Naţionale, în original, cu condiţia publicării pierderii carnetului de muncă în Monitorul Oficial, conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.

În situația perioadelor de vechime în muncă realizate până la data de 01.04 .2001 omise din carnetul de muncă, dovada stagiului de cotizare se face cu alte acte prevăzute de lege, respectiv prin adeverințe eliberate, după caz, de angajatori, deținători legali de arhivă sau operatori economici autorizați de Arhivele Naționale, în original, cu menționarea motivului petru care au fost omise.

După data de 1 aprilie 2001, stagiul de cotizare realizat de asiguraţi se regăseşte în baza de date a instituţiei casei de pensii, în măsura în care angajatorii au depus declaraţiile lunare privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat.

Cine eliberează adeverința privind stagiul de cotizare realizat în sistemul public?

Stagiul de cotizare, realizat ulterior datei de 1 aprilie 2001, se confirmă la cererea asiguratului sistemului public de pensii, prin adeverință emisă de către CNPP, prin casele teritoriale de pensii.

Pentru eliberarea unei astfel de adeverințe, persoanele interesate se pot adresa casei teritoriale de pensii de care aparțin cu domiciliul, prin intermediul adresei de e-mail oficiale, postată pe site-ul instituției respective, cu o cerere și scan-ul/poza cărții de identitate.

De asemenea, cererea și copia cărții de identitate se pot transmite prin poștă sau se pot depune personal la sediul casei teritoriale de pensii.

!!! Persoanele care și-au deschis cont electronic pe site-ul CNPP, regăsesc aceste informații în contul personal.
Răspunde
 07-09-2025
AvatarVizitator
Vizitator
Observatii:

Pentru perioada lucrata inainte de anul 2011 au existat carnete de munca, iar pentru perioada lucrata dupa anul 2011 angajatorii nu au mai eliberat angajatilor carnete de munca.

Atat pentru perioada lucrata inainte de anul 2011 cat si pentru perioada lucrata dupa anul 2011 angajatorii puteau elibera angajatilor adeverinte de vechime in munca.

Casa de pensii a eliberat adeverinte privind stagiul de cotizare mai ales pentru perioada lucrata dupa anul 2001.

In concluzie,

- pentru perioada lucrata inainte de anul 2001, angajatii au carnete de munca si pot primi si adeverinte de vechime in munca de la angajatori, dar de regula nu primesc si adeverinte cu stagiul de cotizare de la casa de pensii;

- pentru perioada lucrata dupa anul 2001 si inainte de anul 2011 (intre anii 2001 - 2011), angajatii au carnete de munca, pot primi si adeverinte de vechime in munca de la angajatori si pot primi si adeverinte cu stagiul de cotizare de la casa de pensii;

- pentru perioada lucrata dupa anul 2011, angajatii pot primi adeverinte de vechime in munca de la angajatori, pot primi adeverinte cu stagiul de cotizare de la casa de pensii, dar nu mai au carnete de munca pentru aceasta perioada.
Răspunde
Răspunde
Răspuns rapid

Nume: (Postezi ca vizitator. Ai cont pe site? Autentifică-te)

E-mail:

Răspunsurile primite de la avocații înscriși pe forum nu reprezintă consultanță juridică. Consultanța juridică plătită, în cadrul unui cabinet de avocatură, presupune un studiu mai aprofundat al cauzei și documentelor și angajează răspunderea avocatului consultat. În toate cazurile, vă recomandăm să vă programați la un cabinet de avocatură pentru acordarea unei consultanțe juridice plătite.