Ești aici > Forum > Legea pensiilor

Reducerea varstei standard de pensionare

 Forum întrebări juridice - Legea pensiilor
Bine aţi venit Vizitator   
[Cont nou]  Conectare
Avatar mic
Răspunde
 30-11-2019
AvatarConsultant
Vizitator
Legea veche a pensiilor – Legea 263/2010

Art.55 alin.1 lit.a din Legea 263/2010 prevede – reducerea varstelor standard de pensionare pentru persoanele care au realizat stagii de cotizare in conditii deosebite de munca.

De mentionat, ca art.55 alin.1 lit.a din Legea 263/2010 care reglementeaza reducerea varstelor standard de pensionare in functie de stagiile de cotizare realizate in conditii deosebite de munca a fost modificat prin Legea 215/2019.

Art.55 alin.1 lit.b din Legea 263/2010 prevede – reducerea varstelor standard de pensionare pentru persoanele care au realizat stagii de cotizare in conditii speciale de munca.

Conditiile speciale de munca sunt reglementate la art.30 alin.1 din Legea 263/2010.

Deoarece art.55 alin.1 din Legea 263/2010 (legea veche) nu face nicio distinctie intre conditii deosebite de munca si grupa II de munca si nici intre conditii speciale de munca si grupa I de munca, sunt posibile doua interpretari ale art.55 alin.1 din Legea 263/2010, si anume:

Interpretarea 1 - La art.55 alin.1 lit.a din Legea 263/2010 – sa fie luate in considerare atat perioadele lucrate in conditii deosebite de munca (dupa 1 aprilie 2001) cat si perioadele lucrate in grupa II de munca (inainte de 1 aprilie 2001) si la art.55 alin.1 lit.b din Legea 263/2010 – sa fie luate in considerare atat perioadele lucrate in conditii speciale de munca (dupa 1 aprilie 2001) cat si perioadele lucrate in grupa I de munca (inainte de 1 aprilie 2001).

Interpretarea 2 - La art.55 alin.1 lit.a din Legea 263/2010 – sa fie luate in considerare numai perioadele lucrate in conditii deosebite de munca (dupa 1 aprilie 2001) nu si perioadele lucrate in grupa II de munca (inainte de 1 aprilie 2001) si la art.55 alin.1 lit.b din Legea 263/2010 – sa fie luate in considerare numai perioadele lucrate in conditii speciale de munca (dupa 1 aprilie 2001) nu si perioadele lucrate in grupa I de munca (inainte de 1 aprilie 2001).

In opinia mea, ar fi mai justa din punct de vedere legal, interpretarea 1 a art.55 alin.1 din Legea 263/2010, deoarece in practica judiciara, perioadele lucrate in grupa II de munca sunt asimilate perioadelor lucrate in conditii deosebite de munca, iar perioadele lucrate in grupa I de munca sunt asimilate perioadelor lucrate in conditii speciale de munca.

Legea noua a pensiilor – Legea 127/2019

Art.49 alin.1 lit.a din Legea 127/2019 prevede – reducerea varstelor standard de pensionare pentru persoanele care au realizat stagii de cotizare in conditii deosebite de munca.

Art.49 alin.1 lit.b din Legea 127/2019 prevede – reducerea varstelor standard de pensionare pentru persoanele care au realizat stagii de cotizare in conditii speciale de munca si/sau in grupa I de munca.

Conditiile speciale de munca sunt reglementate la art.28 alin.1 din Legea 127/2019.

Deoarece art.49 alin.1 lit.a din Legea 127/2019 (legea noua) nu face nicio distinctie intre conditii deosebite de munca si grupa II de munca, dar art.49 alin.1 lit.b din aceeasi lege face distinctie intre conditii speciale de munca si grupa I de munca, ar fi posibile doua interpretari ale art.49 alin.1 din Legea 127/2019, si anume:

Interpretarea 1 - La art.49 alin.1 lit.a din Legea 127/2019 – sa fie luate in considerare atat perioadele lucrate in conditii deosebite de munca (dupa 1 aprilie 2001) cat si perioadele lucrate in grupa II de munca (inainte de 1 aprilie 2001) si la art.49 alin.1 lit.b din Legea 127/2019 – sa fie luate in considerare atat perioadele lucrate in conditii speciale de munca (dupa 1 aprilie 2001) cat si perioadele lucrate in grupa I de munca (inainte de 1 aprilie 2001).

Interpretarea 2 - La art.49 alin.1 lit.a din Legea 127/2019 – sa fie luate in considerare numai perioadele lucrate in conditii deosebite de munca (dupa 1 aprilie 2001) nu si perioadele lucrate in grupa II de munca (inainte de 1 aprilie 2001) si la art.49 alin.1 lit.b din Legea 127/2019 – sa fie luate in considerare atat perioadele lucrate in conditii speciale de munca (dupa 1 aprilie 2001) cat si perioadele lucrate in grupa I de munca (inainte de 1 aprilie 2001).

In opinia mea, ar fi mai justa din punct de vedere legal, interpretarea 2 a art.49 alin.1 din Legea 127/2019, deoarece chiar daca in practica judiciara, perioadele lucrate in grupa II de munca sunt asimilate perioadelor lucrate in conditii deosebite de munca, iar perioadele lucrate in grupa I de munca sunt asimilate perioadelor lucrate in conditii speciale de munca – cu toate acestea, art.49 alin.1 lit.b din Legea 127/2019 distinge in mod expres intre grupa I de munca si conditii speciale de munca, in timp ce art.49 alin.1 lit.a din aceeasi lege nu face nicio distinctie intre grupa II de munca si conditii deosebite de munca.
Răspunde
 04-12-2019
AvatarElena
Vizitator

Este justa aceasta interpretare,partea proasta este ca la ghiseele caselor de pensii sunt persoane care o interpreteaza in moduri diferite,la jud.ILFOV,sect.3 si 4 prima ,iar la sectorul 6 a doua varianta,intoarce oamenii cu dosarele de pensionare.
am pus intrebarea si la CNPP si am primit raspuns pt. prima interpretare.
Succes celor care se afla in situatia de pensionare in astfel de conditii!
Răspunde
 04-12-2019
AvatarConsultant
Vizitator
Toate aceste incoveniente sunt create de faptul ca teoria (legea, mai restrictiva) nu este in acord cu practica (mai extensiva, asimiland grupele 1 si 2 de munca conditiilor deosebite si speciale de munca).

Solutia este ca, in situatia in care intervine o modificare in practica instantelor sau in practica Caselor Teritoriale de Pensii, modificare generata de interpretarea restrictiva sau extensiva a legii, sa fie modificata de legiuitor si legea pensiilor, astfel incat sa existe o concordanta intre teorie (lege) si practica.

In prezent art.55 alin.1 lit.a si lit.b din Legea 263/2010 se refera numai la conditiile deosebite de munca, respectiv numai la conditiile speciale de munca, nu si la grupele de munca, astfel ca legiuitorul ar trebui sa faca o interpretare oficiala a legii, in sensul daca art.55 alin.1 trebuie interpretat restrictiv (interpretare 2) sau trebuie interpretat extensiv (interpretare 1).

Daca se da o interpretare extensiva a legii, tinand cont de asimilarea grupelor la conditiile de munca, pentru a nu exista niciun impediment in aplicarea legii in practica, consider ca art.55 alin.1 ar trebui modificat, pentru mai multa claritate, astfel:

Art.55 alin.1 lit.a - grupa II de munca si/sau conditii deosebite de munca (ani impliniti);

Art.55 alin.1 lit.b - grupa I de munca si/sau conditii speciale de munca (ani impliniti).

Daca legiuitorul in mod oficial da o interpretare restrictiva a art.55 alin.1 din Legea 263/2010, atunci este evident faptul ca nu mai trebuie modificata legea, dar interpretarea oficiala este necesara, pentru a se stabili in mod clar ca asimilarea grupelor la conditiile de munca nu opereaza si in cazul art.55 alin.1 cu privire la reducerea varstelor standard de pensionare (dar aceasta asimilare poate opera in alte cazuri, din moment ce a fost creata de practica instantelor sau de cea a caselor de pensii).
Răspunde
 04-12-2019
AvatarConsultant
Vizitator
-inconveniente-
Răspunde
 04-12-2019
AvatarConsultant
Vizitator
Discutia precedenta este pe vechiul art.55 alin.1 din Legea 263/2010.

Legea 263/2010 asa cum este publicata pe internet la momentul actual, contine un art.55 alin.1 modificat la lit.b (prin OUG 103/2017), identic cu art.49 alin.1 din noua Lege a pensiilor 127/2019, astfel:

Art.55 alin.1 lit.a din Legea 263/2010 - conditii deosebite de munca (ani impliniti);

Art.55 alin.1 lit.b din Legea 263/2010 - grupa I de munca si/sau conditii speciale de munca (ani impliniti).

Conform acestor prevederi, in practica este mai justa din punct de vedere legal o interpretare restrictiva a art.55 alin.1 din Legea 263/2010 (interpretare 2 - art.49 alin.1 din Legea 127/2019), datorita faptului ca art.55 alin.1 lit.b distinge intre grupa I de munca si conditii speciale de munca, in timp ce art.55 alin.1 lit.a nu distinge intre grupa II de munca si conditii deosebite de munca.

Daca in practica se da o interpretare extensiva a art.55 alin.1 din Legea 263/2010 pe motivul asimilarii grupei II de munca la conditiile deosebite de munca, atunci in mod implicit ar trebui modificata si lit.a a art.55 alin.1 printr-o distinctie intre grupa II de munca si conditii deosebite de munca, astfel cum a fost modificata lit.b a art.55 alin.1 prin OUG 103/2017, care in forma actuala a Legii 263/2010 distinge intre grupa I de munca si conditii speciale de munca.
Răspunde
 30-12-2019
AvatarLaumotor@yahoo.com
Vizitator
Bună ziua. Am vechime ani lucrați 38 ani din care 13 ani 11 luni și 27 zile la grupa 1 și 2 ani și 4 luni la grupa a 2-a. La ce vârstă pot depune dosarul. Vă mulțumesc.
Răspunde
 30-12-2019
AvatarCarp
Vizitator
Barbat = 59 ani.
Răspunde
 30-12-2019
AvatarCarp
Vizitator
Rectific:
57 ani si 6 luni.
Răspunde
 30-12-2019
AvatarLaumotor@yahoo.com
Vizitator
Mulțumesc mult.
Răspunde
Răspunde
Răspuns rapid

Nume: (Postezi ca vizitator. Ai cont pe site? Autentifică-te)

E-mail:

Răspunsurile primite de la avocații înscriși pe forum nu reprezintă consultanță juridică. Consultanța juridică plătită, în cadrul unui cabinet de avocatură, presupune un studiu mai aprofundat al cauzei și documentelor și angajează răspunderea avocatului consultat. În toate cazurile, vă recomandăm să vă programați la un cabinet de avocatură pentru acordarea unei consultanțe juridice plătite.