Ești aici > Forum > Drept civil

Re:Dezbatere succesiune cu elemente de extraneitate. Certificat deces emis in strainatate

 Forum întrebări juridice - Drept civil
Bine aţi venit Vizitator   
[Cont nou]  Conectare
Avatar mic
Răspunde 2 Final
 04-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Cele doua certificate de mostenitor, procura autentica si traducerile autorizate in limba romana ale acestor acte, le puteti depune la institutia competenta romana care urmeaza sa va dea banii, numai in copii legalizate la un notar din Romania, iar originalele documentelor le pastrati dvs si mama dvs.
Răspunde
 04-10-2019
AvatarWord
Vizitator

Daca mama dvs are dreptul la pensie de urmas dupa sotul ei decedat, suma de bani respectiva trebuie luata lunar numai de mama dvs in calitate de sot supravietuitor conform Legii 263/2010 privind sistemul public de pensii, iar daca aceasta suma de bani reprezinta un rest de pensie pe care tatal dvs nu l-a luat la timp, inainte de decesul sau, acest rest de bani se imparte intre mostenitorii sai: dvs si mama dvs, asa cum am explicat in articolul anterior.

De aceea, va intreb pentru a putea da mai multe detalii: mama dvs primeste banii lunar cu titlu de pensie de urmas dupa sotul ei decedat sau ca un rest de bani din pensia neluata la timp de tatal dvs, inainte de decesul sau?
Răspunde
 04-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Pensia de urmaş - Legea 263/2010 privind sistemul public de pensii

ART. 83
Pensia de urmaş se cuvine copiilor şi soţului supravieţuitor, dacă susţinătorul decedat era pensionar sau îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii.

ART. 84
Copiii au dreptul la pensie de urmaş:

a) până la vârsta de 16 ani;

b) dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;

c) pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă aceasta s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) sau b).

ART. 85
(1) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş pe tot timpul vieţii, la împlinirea vârstei standard de pensionare, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani.

(2) În cazul în care durata căsătoriei este mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş cuvenit soţului supravieţuitor se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv cu 6,0% pentru fiecare an de căsătorie în minus.

ART. 89
(1) Pensia de urmaş se stabileşte, după caz, din:

a) pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;

b) pensia de invaliditate gradul I, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.

(2) Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din punctajul mediu anual realizat de susţinător, aferent pensiei prevăzute la alin. (1), în funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, astfel:

a) 50% - pentru un singur urmaş;
b) 75% - pentru 2 urmaşi;
c) 100% - pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.

ART. 91
În cazul modificării numărului de urmaşi, pensia se recalculează în conformitate cu dispoziţiile art. 89 alin. (2).

ART. 92
Soţul supravieţuitor care are dreptul la o pensie proprie şi îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru obţinerea pensiei de urmaş după soţul decedat poate opta pentru cea mai avantajoasă pensie.
Răspunde
 04-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Ajutorul de deces - Legea 263/2010 privind sistemul public de pensii

ART. 125
(1) În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă.

(2) Dovada prevăzută la alin. (1) se poate face prin orice mijloc de probă admis de lege.

(3) Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut prevăzut la art. 33 alin. (5).

ART. 126
(1) Asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

(2) Se consideră membru de familie, în sensul prezentei legi:

a) soţul;

b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;

c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.

(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezintă jumătate din
cuantumul prevăzut la art. 125 alin. (3).

ART. 127
(1) Ajutorul de deces se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat şi se acordă, la cerere, pe baza certificatului de deces.

(2) Acordarea ajutorului de deces nu este condiţionată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.

ART. 130
(1) Ajutorul de deces se achită persoanei îndreptăţite sau mandatarului desemnat, prin procură specială, de către aceasta.

(2) Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripţie, calculat de la data decesului.

(3) Cuantumul ajutorului de deces solicitat potrivit alin. (1) se achită la nivelul cuvenit la data decesului.

Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către:

• casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia;
• instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Actele necesare acordării ajutorului de deces, după caz, sunt:

• cerere pentru acordarea ajutorului de deces ( anexa nr. 11);
• certificat de deces (original şi copie);
• act de identitate al solicitantului (original şi copie);
• acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
• dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
• act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
• adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
• adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.

După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea "ACHITAT", data, semnătura şi ştampila.
Răspunde
 04-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Drepturile banesti din pensia tatalui dvs decedat (rest din pensie, pensie de urmas, ajutor de deces) pot fi solicitate de persoanele indreptatie prevazute de lege: mostenitori, sot supravietuitor, copii, parinti, bunici, dupa caz, in interiorul termenului de prescriptie de 3 ani, calculat de la data la care aceste drepturi trebuiau achitate de institutia competenta persoanei indreptatite sa le primeasca.

De exemplu, termenul de prescriptie de 3 ani poate curge, dupa caz, de la data decesului tatalui dvs.
Răspunde
 04-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Mai intai faceti tot posibilul si depuneti actele pentru a obtine restul din pensia tatalui dvs si ajutorul de deces, daca aveti dreptul la ele, asa cum v-am explicat, pentru a va incadra in termenul de prescriptie de 3 ani (care curge de la data decesului tatalui dvs), deoarece actele pentru obtinerea unei pensii de urmas pot fi depuse de mama dvs la Casa Teritoriala de Pensii competenta si mai tarziu.
Răspunde
 04-10-2019
AvatarDunca Rebeca
Vizitator
As mai avea o rugaminte ? Scrietimi va rog ce cuvinte trebuie scrise in actul acela ca de la Bucuresti a zis ca nui bine scris ,deja de doua ori am fost la ei si miau spus cum sa scriem si cind mam dus inapoi iar nu au fost bune
Răspunde
 04-10-2019
AvatarDunca Rebeca
Vizitator
Pensia neluata la timp de tatal meu inainte de deces
Răspunde
 04-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Va scriu zilele urmatoare.
Răspunde
 09-10-2019
AvatarWord
Vizitator
1.Certificat de mostenitor

-dupa tatal dvs, intocmit de un notar din America, daca tatal dvs a avut resedinta obisnuita (locuinta) in America la data decesului, sau de un notar din Romania, daca tatal dvs a avut resedinta obisnuita (locuinta) in Romania;

-este la fel atat pentru dvs cat si pentru mama dvs;

-trebuie sa contina, printre alte precizari ale notarului, si urmatoarele date:
-defunctul: tatal dvs;
-mostenitorii: dvs si mama dvs cu date de identificare: nume, prenume, domciliu, cetatenie, CNP, numar si serie buletin;
-bunurile din masa succesorala care au fost lasate mostenire de tatal dvs: suma de ...reprezentand rest din pensia defunctului neluata la timp si alte bunuri ale acestuia;
-cotele, partile ce revin dvs si mamei dvs din aceste bunuri, din aceasta suma;
-partajul sumei de... reprezentand pensia neluata la timp de tatal dvs:suma de...care revine mamei dvs conform cotei ei si suma de...care revine dvs conform cotei dvs;
-semnaturile notarului, dvs si mamei dvs;
-data.

2.Procura speciala autentica

-intocmita la acelasi notar din America sau din Romania, dupa caz;

-procura speciala autentica trebuie data de mama dvs pentru dvs si trebuie sa contina pe langa alte precizari ale notarului si urmatoarea exprimare:

Eu, subsemnata (mama dvs - cu nume, prenume, domiciliu, CNP, numar si serie buletin, cetatenie), imputernicesc pe fiica mea (dvs - cu nume, prenume, domiciliu, CNP, numar si serie buletin, cetatenie) sa primeasca si sa ia in numele meu si pentru mine, si cota, partea mea din suma de...reprezentand rest din pensia neluata la timp de sotul meu, care face parte din masa succesorala a acestuia, cota in valoare de..., ce imi revine mie conform certificatului de mostenitor din data de..., intocmit de notarul din ... ;

-data, semnaturile notarului si mamei dvs.
Răspunde
 09-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Atat cele doua certificate de mostenitor cat si procura autentica speciala daca sunt intocmite in America in limba engleza, trebuie traduse in limba romana de un traducator autorizat.
Răspunde
 09-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Daca asemenea inselatorii au loc chiar sub privirea celor care aplica legea, ma intreb ce se intampla in viata de zi cu zi!
Răspunde
 10-10-2019
AvatarDunca Rebeca
Vizitator
Buna ziua inca o intrebare ? Actul de mostenitor pot sal traduc in tara la un notar sau neaparat in America? Va multumesc
Răspunde
 10-10-2019
AvatarNet
Vizitator
Nu conteaza, important este sa fie un traducator care cunoste limbile engleza si romana.
Răspunde
 10-10-2019
AvatarNet
Vizitator
Sa fie un traducator autorizat pe limbile engleza si romana.
Răspunde
 10-10-2019
AvatarNet
Vizitator
Actele vor fi traduse din limba engleza in limba romana.
Răspunde
 11-10-2019
AvatarWord
Vizitator
Nu conteaza din ce tara este traducatorul autorizat, important este ca acesta sa cunoasca si sa fie autorizat pentru ambele limbi: engleza si romana, deoarece traducerea actelor din limba engleza in limba romana trebuie sa fie aceeasi, indiferent de traducatorul autorizat care o realizeaza.
Răspunde
 16-10-2019
AvatarDunca Rebeca
Vizitator
Buna seara am o intrebare daca mama mea imputerniceste pe cineva din Austria sa mearga sa ridice banii,eu ca fiica ei trebuie sa fac si eu ca renunt la banii lui tata de pensie? Si unde trebuie sa fac renuntarea la un notar sau tot la un avocat american si peurma tradusa in romina? Va multumesc
Răspunde
 30-10-2019
AvatarDunca Rebeca
Vizitator
Buna ziua,astept un raspubs de la dumneavoastra,va rog daca puteti sami raspundeti. Va multumesc
Răspunde
Răspunde 2 Final
Răspuns rapid

Nume: (Postezi ca vizitator. Ai cont pe site? Autentifică-te)

E-mail:

Răspunsurile primite de la avocații înscriși pe forum nu reprezintă consultanță juridică. Consultanța juridică plătită, în cadrul unui cabinet de avocatură, presupune un studiu mai aprofundat al cauzei și documentelor și angajează răspunderea avocatului consultat. În toate cazurile, vă recomandăm să vă programați la un cabinet de avocatură pentru acordarea unei consultanțe juridice plătite.