Art. 8 Ordonanta 15/2002

Art. 8

(1) Fapta de a circula fără a deţine rovinietă valabilă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă.

(2) Cuantumul amenzilor contravenţionale prevăzute la alin. (1) este prevăzut în anexa nr. 2.

(3) Contravenientul are obligaţia de a achita, pe lângă amenda contravenţională, cu titlu de tarif de despăgubire, în funcţie de tipul vehiculului folosit fără a deţine rovinieta valabilă, sumele stabilite potrivit anexei nr. 4.

(31) Agentul constatator va face menţiune în procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi despre contravaloarea despăgubirii şi modul de achitare a acesteia. Despăgubirea se va achita în lei, la cursul de schimb stabilit potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) şi (2), în contul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România S.A. şi va reveni acesteia ca venit extrabugetar.

(4) Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute de prezentul act normativ, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.

(5) Utilizatorilor li se pot aplica amenzi contravenţionale atât pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cât şi în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, la ieşirea din România.

(6) Odată cu aplicarea amenzii contravenţionale, utilizatorilor români care folosesc reţeaua de drumuri naţionale din România fără a avea rovinieta valabilă li se reţine certificatul de înmatriculare al vehiculului până la prezentarea dovezii de achitare a tarifului de despăgubire conform prevederilor alin. (3).

(7) Prevederile alin. (6) se aplică în mod corespunzător şi conducătorilor vehiculelor înmatriculate în alte state.

Ordonanta 15/2002 OG actualizată prin:

Ordonanţă nr. 8/2010 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România din 29 ianuarie 2010, Monitorul Oficial 70/2010;

Ordonanţă de urgenţă nr. 157/2007 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România din 19 decembrie 2007, Monitorul Oficial 885/2007;

Ordonanţă de urgenţă nr. 157/2007 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România din 19 decembrie 2007, Monitorul Oficial 885/2007;

Ordonanţă nr. 51/2004 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România din 23 iulie 2004, Monitorul Oficial 680/2004;

Ordonanţă nr. 51/2004 - pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România din 23 iulie 2004, Monitorul Oficial 680/2004;

Lege nr. 424/2002 - pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier din 27 iunie 2002, Monitorul Oficial 468/2002;

Vezi şi alte articole din aceeaşi lege:

Comentarii despre Art. 8 Ordonanta 15/2002




morar vasile 23.08.2018
BUNĂ ZIUA,am uitat sa mi fac rovineta pe zi pe a doua zi am am .A primesc amendă e vorba totuși de câteva ore. Aștept un răspuns
Răspunde
pop gheorghe 24.11.2017
tariful de despagubire prevazut de art. 8 din OG 15/2002 este legal?
Răspunde
Mihai tereza 27.10.2017
Legile sunt făcute de voi pt a fi încălcate tot de voi....Am plătit taxa de pod a treia zi la benzinarie . Acum după 3 luni ați constatat ca aveți nevoie de mai mulți bani la bugetul local și nu știți de unde sa i scoateți. Fac dovada plății cu nr și data chitanței.
Răspunde
MARALEX IMPEX SRL TG MURES 29.12.2014
Am achizitionat rOVINETA PT 12 LUNI actul doveditor este o chitanta (bon de casa) care se depune in contabilitatea societatii. Binenteles ca prinsi cu problemele firmei si cu grija sa-ti platesti taxele la stat am uitat ca au trecut 12 luni si m-am trezit cu amenda (pv 14.09.2014 primit 20.12.2014) cind am si achitato deasemenea mi-am cumparat rovineta. Este posibil sa mai primesc mai multe amenzi pt aceasta perioada. Ce pot face? Noua ni se pare un santaj mizerabil .Asa cum se comunica in mult mai multe situatii avertizare prin N mijloace sa te avertizeze ca esti in ilegalitate ar putea sa o
Citește mai mult faca simplu dar prin ticalosia lor te lasa sa-ti rupi gitul si-ti mai pune si sare pe rana. Sintem niste fraieri ca nu iesim in strada sa blacam drumurile sa dam foc la cite ceva ca in tarile civilizate asfel incit sa-si dea seama ca noi muncim pt dsi ca sa aibe salarii grase pt a ne putea face sclavii. Noi nu avem nici o pirghie sa ne batem cu statul ?????????????????
Răspunde
Nicu 6.01.2014
La data de 23 iul. 2012 a fost adoptata Legea 144/2012 publicata in Monitorul Oficial nr. 509/24 iul.2012 partea 1 prin care modifica OG 15/2002., din interpretarea logico-sistematica a dispozitiei art. 9 alin. 3 teza finala din OG 15/2002 astfel cum a fost modificata de Legea 144/2012 rezulta ca legiuitorul a inteles sa reglemanteze o prescriptie speciala a raspunderii contraventionale pentru savarsirea faptei prevazute la art. 8 din OG 15/02 DISTINCTA de cea reglemantata de art. 13 din OG nr. 2 / 2001 stabilind in mod expres un termen limita de 30 zile in care agentul constatator trebuie sa
Citește mai mult intocmeasca si sa comunice contravenientului procesul verbal de contraventie. Avand caracter special in raport de drept comun, daca de la data savarsirii faptei ( data la care ati fost pozati de CNADR ) si data la care a fost comunicat procesul verbal de contraventie ( data la care a fost intocmit urmat de data la care ati primit procesul verbal de cointraventie ) au trecut 30 de zile a INTERVENIT PRESCRIPTIA RASPUNDERII CONTREVENTIONALE !!! Luati-va un avocat ( nu mergeti fara avocat ca nu va baga in seama nimeni la instanta ) daca va incadrati in aceasta speta si cereti-le anularea procesului verbal de canstatare a contraventiei si CHELTUIELI DE JUDECATA
Răspunde
maduta ioan 4.05.2017
e valabil din cate inteleg eu pentru strainii care tranziteaza si sunt prinsi .... In cazurile prevazute la alin. (2), procesul-verbal de constatare a contraventiei se poate incheia si in lipsa contravenientului, dupa identificarea acestuia pe baza datelor furnizate de Ministerul Administratiei si Internelor - Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor sau a conducatorului auto, in cazul utilizatorilor straini. Procesul-verbal se intocmeste si se comunica contravenientului in termen de 30 de zile de la data constatarii contraventiei, interval in care nu se pot incheia
Citește mai mult alte procese-verbale de constatare a contraventiei pentru incalcarea prevederilor art. 8 alin. (1).”
Răspunde
PETRE 17.11.2016
Legea 144/2012 pentru modificarea OG 15/2002

3. La articolul 9, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazurile prevazute la alin. (2), procesul-verbal de constatare a contraventiei se poate incheia si in lipsa contravenientului, dupa identificarea acestuia pe baza datelor furnizate de Ministerul Administratiei si Internelor – Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor sau a conducatorului auto, in cazul utilizatorilor straini. Procesul-verbal se intocmeste si se comunica contravenientului in termen de 30 de zile de la data constatarii contraventiei, interval
Citește mai mult in cae nu se pot incheia alte procese-verbale de constatare a contraventiei pentru incalcarea prevederilor art. 8 alin. 91)."

ATENTIE : 30 DE ZILE DE LA DATA CONSTATARII CONTRAVENTIEI, NU DE LA DATA SAVARSIRII FAPTEI !
PROCESUL VERBAL DE CONSTATARE A CONTRAVENTIEI PRECIZEAZA ”AM CONSTATAT LA DATA DE ....”, DATA DIFERITA DE DATA SAVARSIRII FAPTEI.
Răspunde
Andrei 9.04.2013
Bun ! Nu platesti rovienieta..ok ! Este ilegal lucrul asta si se sanctioneaza conform legii, platesti rovinieta pe tot anul pt ca te-ai dus La Carrefour Militari . Bun acceptam o mizerie ca asta . Dar sa mai vii pe langa amenda contraventionala si cu Taxa Penalizatoare CNADR asalonata pe tip de masina , ( in cazul meu 28 EUR Un Megane 1.6 benzina din 2006 ) ASTA CHIAR E UN ABUZ !!!!! Platesc o amenda , si nu este suficienta . Recomand tuturor contribualililor ROMANI sa PARASEASCA URGENT TARA...TRAIM INTR-O MIZERIE , CONDUSI DE INCAPABILI !!!!
Răspunde
fane cacanaru 23.07.2012
au drumuri prea bune si isi permit sa perceapa taxe suplimentare, {cenzurat}!
Răspunde
fane cacanaru 23.07.2012
sa le iau familiile în ..... la astia de la drumuri! HOTIIIII!!!!!!
Răspunde
viorel 22.06.2012
Am primit şi eu procesul verbal de constatare a contravenţiei, am uitat când trebuie să-mi reînoiesc rovinieta, am plătit-o cu o săptămână mai tărziu şi ...... amendă.
Nelămurirea mea este dacă mai trebuie să plătesc şi tariful de despăgubire, din moment de am plătit noua rovinietă în urmă cu doar 3 săptămâni (pe 1 an).
Răspunde
alexandru 4.06.2012
cum se intocmeste si se motiveaza contestatia, in cazul in care aceasta a fost castigata in instanta. Pvcc a fost trimis la vechiul domiciliu, si pe nr. vechi de inmatriculare, in mod practic, am luat la cunostiinta de acesta de la un fost vecin, telefonic.CE SE INTAMPLA IN ASTFEL DE CAZURI!!!
Răspunde
Eu 21.04.2012
Da,da, dar atentie! Aici este vorba de o semnatura electronica, ceea ce este legal si acopera pretinsul viciu, deci din pct asta de vedere este exclus motivul de nulitate absoluta privind lipsa semnaturii. Faza cu "nu e semnat in original" nu e motiv de nulitate nici absoluta si nici relativa prevaz de OG. nr.2/2001. Daca ai noroc si judecatorul nu se prinde ca e vb de semnatura electronica, ai scapat. Ai putea sa ceri si cheltuieli de judecata daca iti iei un avocat si sa-i oblige pe istetii astia sa-i acopere integral cheltuielile de judecata. Chiar si fara avocat, dar daca sunt cheltuieli
Citește mai mult de transport sau ceva asemanator, merge. Trebuie dovedite cu inscrisuri. Succes!
Răspunde
Tina 31.03.2012
A castigat cineva o contestatie pe motiv ca pvc nu este semnat in original ?
Răspunde
ionascu toni 20.03.2012
a câstigat cineva contestatia depusa? daca da care a fost motivul invocat?
Daca de la constatarea faptei pana la intocmirea pv au trecut aproape 6 luni (fara o saptamana) se mai aplica OG 2/2001? S-au care aspect intra sub incidenta OG2/2001?
Răspunde
ionascu toni 7.10.2012
Da dar ei au grija sa primesti amenda cu o saptamana inainte de 6 luni. O fac dupa parerea mea intentionat.
Răspunde
claudiu 5.04.2012
dupa fix 6 luni se prescrie fapta
Răspunde
stefy 8.03.2012
unde se poate contesta timpenia asta, stie cineva?
Răspunde
Luana 11.03.2012
cum spunea si "Eu" se contesta la judecatoria competenta (cea de la locul savarsirii contraventiei) in 15 zile, dar atentie, numarate de la comunicare. Daca ati semnat procesul-verbal, acele zile se numara chiar din momentul savarsirii contraventiei. Daca ati refuzat semnarea, de la comunicarea prin posta a procesului-verbal.
Răspunde
Eu 9.03.2012
Instanta competenta sa judece plangerea impotriva procesului-verbal cotraventional e instanta de la locul savarsirii contraventiei. Grija la termen! (15 zile)
Răspunde
stefy 8.03.2012
daca am primit 2 pv, la 2 zle,de ce trebuie sa platesc de 2 ori despagubirea pt. aceeasi masina, e un abuz
Răspunde
Stan Adi 16.02.2012
Daca am primit 2 PVCC,sunt obligat sa trimit 2 documente care atesta plata amenzii??astept raspuns!!ps:hotie mare cu tariful de despagubire!!
Răspunde
Eu 22.02.2012
Pai daca le-ai platit deja, aunci da. Fiecare amenda in parte are cate o chitanta. Prin fiecare pr-vb se aplica cate o amenda distincta.Le trimiti la gunoieri fiecare chitanta si iti pastrezi si tie cate o copie sa nu te trezesti ca te executa silit. Si astea le pastrrezi bine asa vro 5 ani, ok? Si DA! e o escrocherie cu tarifu, niste retardati aia din guvern ce-au dat ordonanta.
Răspunde
Eu 12.02.2012
@ Dana Sitaru.
Nu, inca nu are niciun rezultat, evident. Face doar reclama. Probabil a primit si o reducere la onorariu. Asta ar spune multe si despre avocat. Asta in cazul in care chiar este avocat. Grija mare si la aceste aspecte cand contestati respectivele pv. Eu unul n-as recomanda niciodata un avocat caruia i se face reclama la genu. Ca sa nu mai vorbim ca se incalca in mod expres prevederile L.n.51/1995 (R).Recomand eventual sa va feriti de asa ceva. Si treaba cu contestatu e mai simpla decat pare, asa ca no stres.
Răspunde
Stefan Cazare 1.04.2012
Cum sa avem rezultate cand avem termen in luna mai ? Intre timp s-a dublat numarul proceselor verbale pe care le-am primit. La fiecare 3 saptamani mai primesc cate doua bucati, ca am mers toata vara la pescuit pe autostrada. Duduie Sitaru ai fi vrut mata sa - mi redactezi plangerea contraventionala cumva? De ce te iei de avocata mea, e chiar de treaba, ea nici nu stie ca am scris aici. Nu puteam sa fac eu plangerea pentru ca nu ma pricep si ""nu e asa simplu cum pare"'. Toti in tara asta considera ca se pricep la avocatura, la fotbal si la politica. De aia toate sunt cum sunt.
Răspunde
ana badoi 1.02.2012
Plata contraventiei este intr-un fel justificata , nu ai respectat legea esti bun de plata , dar contravaloarea despagubirii platita la fiecare PV este o incalcare a legii de catre faimoasa firma CESTRIN
PV pot fi contestate in instanta facand uz de nulitatea acestora , ele nepurtand semnatura , nu stiu daca cineva a castigat pana la urma
Răspunde
M.A. 14.09.2014
da,am castigat pur si simplu..mi-a transformat amenda in avertisment.si fara sa ma prezint.multumesc instantei
Răspunde
gigi 1.06.2012
Ei zic ca au semnatura electronica!!!
Răspunde
Eu din Nou 5.02.2012
Da, eu am castigat. Toate pana acuma. Sunt avocat si cu asta ma ocup;) Le castig in genere pt. ca astia de la drumuri sunt niste infractori si niste golani de mare seama. Nu stiu insa daca sunt mai golani ca cei de pe la rutiera. Revenind la topic, nu faza cu semnatura e cheia. Multi o invoca, dar ATENTIE! aici este vorba de semnatura electronica, deci instanta e posibil sa aprecieze ca fiind legal intocmit p.v. sub acest aspect. Avem si-o lege speciala privind semnatura electronica. Si nu se contesta facan uz de o nulitate. Dar ideea e ca da! Se admit multe plangeri! Insa recomand atentie sporita daca doriti sa va adresati instantei;)
Răspunde
Luciuan 25.06.2014
Buna, am si eu o intrebare, abea ieri 24.05.2014 am primit un proces verbal cu o amenda pentru ca nu am avut rovinieta in data de 12.12.2013, Constatarea a fost făcută de către agentul constatator în data de 02.06.2014. Nu gasesc niciunde termeni de prescriere.... ai cumva vre-o idee ce anume pot sa fac...daca este valabila amenda pentru ca totusi au trecut 6 luni de la constatare
Răspunde
EU 11.01.2012
Nu e legal sa oblige contravenientul la plata rovinetei pt 12 luni! Cel mult pt ziua respectiva, iar autoturismele sunt exceptate. Doar pt anumite vehicule de transport marfa se poate. Ei insa, la intocmirea unui p.v., aplica si rovineta pt. 12 luni, indiferent ca este vorba de autovehicule sau vehicule de trnsport marfa. Sunt niste infractori in opinia mea. Ei practic intocmesc niste falsuri.(asta potrvit principiului ca tot ceea ce nu e adevarat e fals):)
Răspunde