Forum întrebări juridice - Legea pensiilor |
|
|
18-09-2021 |
 | Dan-florian
|
| Buna ziua .Sunt pensionar militar din acest an,cu o vechime in sistemul militar de 15 ani.Am lucrat si in civilie, avand o vechime in munca de 18 ani ,dintre care 16,4 ani in grupa I de munca.Pot beneficia si de pensie in sistemul public de pensii? Daca da, cand anume si in ce condtii? Astept un raspuns pe e-mail sau pe site.Va multumesc. | |
|
|
|
20-09-2021 |
 | Carp Mircea Vizitator |
| La implinirea varstei de 65 ani puteti beneficia si de pensie din sistemul public. | |
|
|
|
06-10-2022 |
 | Salcianu costel Vizitator |
| Pentru a obține pensie militara lucrînd în map ca ospătar avînd 13 ani vechime primid solda ce acte sînt necesare ? LA casa de pensii nu sa luat în considerare ,vechime totala 36 ani avînd pensie de stat vîrstă 63 ani . | |
|
|
|
30-10-2022 |
 | SAVEL dragos Vizitator |
| Am fost incorporat in februarie 1977 si lasat la vatra in iunie 1978 si dupa instruirea de 3 saptamani am lucrat efectiv 8 ore pe zi in santierul naval Mangalia cate doi militari la o echipa de civili , vreau sa stiu daca la pensie se ia in calcul si contributia in urma remunerarii muncii prestate , momentan s- a calculat doar ca vachime fara contributie la sistemul de pensii. Cum sa procedez , sa ma adresez arhivei militare Pitesti? | |
|
|
|
01-01-2023 |
 | Barbuflorinbarbu@gmail.com Vizitator |
| Bună ziua mă numesc Florin am virată de 67 ani am lucrat in sistemul civil 5 ani, ultimul loc de muncă a fost la penitenciar,din anul 1993 pină in anul 2000 că funcționar public cu statut special ,mi sa recunoscut la 1 an lucrat, 6 luni spor,menționez că mai am 1,4 luni de armată care și aceasta se recunoaște că vechime și un an lucrat că sergent angajat pe bază de contract din anul 1991 pină 1992,sunt cu aproximație 9,3 luni vechime , fără sporurile de 6luni la an lucrați ca funcționar public cu statut special, doresc să îmi spuneți vă rog cînd și la ce vârstă pot solicita drepturile care mi se cuvin,in special pensia militară de drept PTR anii lucrați,menționez că din anul 2000nu am mai lucrat pe teritoriul României, ultimul loc de muncă fiind menționat mai sus . | |
|
|
|
01-01-2023 |
 | Barbuflorinbarbu@gmail.com Vizitator |
| |
|
|
01-01-2023 |
 | Barbuflorinbarbu@gmail.com Vizitator |
| Rectific am virată de 57ani | |
|
|
|
03-01-2023 |
 | Avramescu I. Vizitator |
| La o emisiune TVdin dec 2022 Col,/r/ Dogaru presedintele sindicatului militarilor in rezerva a spus ca militarii activi si in pensie nu trebuie sa plateasca CASS. Stiti cumva care este aceasta lege? Multumesc | |
|
|
|
03-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Curtea Constituţională a decis joi că sunt neconstituţionale mai multe prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 prin care a fost instituită obligativitatea plăţii asigurărilor de sănătate pentru persoanele care obţin venituri din pensii mai mari de 4.000 de lei lunar. | |
|
|
|
03-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Curtea Constituţională a decis joi că sunt neconstituţionale mai multe prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 prin care a fost instituită obligativitatea plăţii asigurărilor de sănătate pentru persoanele care obţin venituri din pensii mai mari de 4.000 de lei lunar. CCR a admis joi, cu majoritate de voturi, o excepţie de neconstituţionalitate şi a constatat că sunt neconstituţionale dispoziţiile art. XXIV pct.11 [cu referire la art.153 alin.(1) lit.f ind.2)], pct.12 cu referire la art.154 alin.(1) lit.h) sintagma "de până la suma de 4.000 lei lunar inclusiv", pct.13 cu referire la art.155 alin.(1) pct.a ind.1), pct.14 cu referire la sintagma "venituri din pensii" din cuprinsul titlului secţiunii a 3-a capitolul III al titlului V "Contribuţii sociale obligatorii", pct.16 cu referire la art.157 ind.3, pct.17 cu referire la sintagma "precum şi al veniturilor din pensii" din cuprinsul titlului secţiunii a 4-a capitolul III al titlului V "Contribuţii sociale obligatorii", pct.18 cu referire la art.168 alin.(1) în privinţa trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2), alin.(5) în privinţa trimiterii la art.157 ind.3 şi alin.(7) ind.1 şi pct.19 cu referire la alin.(1) lit.a) în privinţa trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2) şi art. XXV alin.(1) lit.c) cu referire la pct.12, 13, 16, 18 în privinţa alineatelor (1) şi (5) ale art.168 şi pct.19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. În esenţă, Curtea a reţinut că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 a diminuat cuantumul pensiei prin instituirea unei contribuţii la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate. „Or, prin ordonanţă de urgenţă, nu se poate diminua cuantumul pensiei, nici prin instituirea de impozite, nici prin instituirea de alte contribuţii, pentru că o asemenea măsură conduce la o afectare a dreptului la pensie prevăzut de art.47 alin.(2) din Constituţie, fiind, astfel, contrară art.115 alin.(6) din Constituţie, care interzice afectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale prin ordonanţe de urgenţă”, spune CCR, potrivit Agerpres. Potrivit Constituției, „dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.” Guvernul stabilise, la finalul anului 2021, ca anumite categorii de pensionari să plătească de la 1 ianuarie 2022 contribuții la asigurările de sănătate. Ordonanța de Urgență a introdus plata contribuției la asigurările de sănătate pentru persoanele care au pensii ce depășesc 4.000 de lei, iar CASS-ul de 10% se încasa numai pentru suma care depășește acest nivel. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Aceste informatii au fost preluate de pe https://www.digi24.ro | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| CCR a decis că este neconstituțională plata CASS pentru pensiile mai mari de 4.000 de lei | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| CCR a decis că este neconstituțională plata CASS pentru pensiile mai mari de 4.000 de lei - pentru toti pensionarii. Militarii pensionari fac parte din aceeasi categorie. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Codul Fiscal - Legea 227/2015 : art 154 din aceasta lege nu include si militarii activi printre persoanele scutite (exceptate) de la plata cass-ului. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| In prezent militarii pensionari cu pensie mai mare de 4000 lei nu trebuie sa plateasca cass conform CCR dar militarii activi nu sunt enumerati printre persoanele scutite de la plata cass ului conform Codului fiscal. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Deci militarii pensionari nu platesc cass conform CCR dar militarii activi platesc cass nefiind mentionati in art 154 din codul fiscal printre persoanele scutite de la plata cass ului. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Legea 227/2015 privind Codul fiscal din care rezulta ca militarii activi nu intra in categoria persoanelor scutite de la plata CASS ului ART. 154 - Categorii de persoane fizice exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (1) Următoarele categorii de persoane fizice sunt exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate: a) copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenții de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenicii sau studenții, precum și persoanele care urmează modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldați sau gradați profesioniști. Dacă realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, pentru aceste venituri datorează contribuție; b) tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecție a copilului. Dacă realizează venituri din cele prevăzute la lit. a) sau sunt beneficiari de ajutor social acordat în temeiul Legii nr. 416/2001, cu modificările și completările ulterioare, pentru aceste venituri datorează contribuție; c) soțul, soția și părinții fără venituri proprii, aflați în întreținerea unei persoane asigurate; d) persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările și completările ulterioare, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistraților care au fost înlăturați din justiție pentru considerente politice în perioada anilor 1945 - 1989, cu modificările ulterioare, prin Ordonanța Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961, cu modificările și completările ulterioare, precum și persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 și pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, pentru drepturile bănești acordate de aceste legi; e) persoanele cu handicap, pentru veniturile obținute în baza Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare; f) bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătății, până la vindecarea respectivei afecțiuni, dacă nu realizează venituri asupra cărora se datorează contribuția; g) femeile însărcinate și lăuzele, dacă nu realizează venituri asupra cărora se datorează contribuția sau dacă nivelul lunar al acestora este sub valoarea salariului de bază minim brut pe țară. În cazul în care venitul lunar realizat depășește nivelul salariului de bază minim brut pe țară, baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate o reprezintă numai partea de venit care depășește acest nivel. (2) În cazul persoanelor aflate în situațiile prevăzute la alin. (1), cu excepția celor de la lit. c) și g), care realizează venituri asupra cărora datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, iar totalul lunar al acestora este sub nivelul salariului de bază minim brut pe țară, contribuția se datorează asupra venitului realizat. (3) În vederea încadrării în condițiile privind realizarea de venituri prevăzute la alin. (1), Casa Națională de Asigurări de Sănătate transmite A.N.A.F. lista persoanelor fizice înregistrate în Registrul unic de evidență al asiguraților din Platforma informatică din asigurările de sănătate, potrivit prevederilor art. 224 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată. Structura informațiilor și periodicitatea transmiterii acestora se stabilesc prin ordin comun al președintelui A.N.A.F. și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului cod. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Pensionarii ar fi trebuit trecuti si ei in art 154 din Legea 227/2015 ca persoane scutite de plata CASS ului. Cum acest lucru nu este realizat ar fi posibil ca unii pensionari cu pensii mari de exemplu peste 4000 lei sa fie obligati la plata CASS ului. Dar acest lucru nu se poate realiza in prezent datorita CCR ului care a declarat neconstitutionale prevederile OUG 130/2021 care contineau prevederile de mai sus. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| In prezent pensionarii sunt scutiti de plata CASS in sensul ca pentru ei plateste CASS Casa Nationala de Pensii prin casele de pensii locale si sectoriale - conform art.153 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal. | |
|
|
|
04-01-2023 |
 | Consiliere Vizitator |
| Legea 227/2015 privind Codul fiscal ART. 153 - Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate (1) Următoarele persoane au calitatea de contribuabili/plătitori de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu respectarea prevederilor legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și ale acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, după caz: a) cetățenii români cu domiciliul în țară; b) cetățenii străini și apatrizii care au solicitat și au obținut prelungirea dreptului de ședere temporară ori au domiciliul în România; c) cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene care nu dețin o asigurare încheiată pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul României, care au solicitat și au obținut dreptul de a sta în România pentru o perioadă de peste 3 luni; d) persoanele din statele membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederația Elvețiană care îndeplinesc condițiile de lucrător frontalier și desfășoară o activitate salariată sau independentă în România și care rezidă în alt stat membru în care se întorc de regulă zilnic ori cel puțin o dată pe săptămână; ***e) pensionarii din sistemul public de pensii care nu mai au domiciliul în România și care își stabilesc reședința pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat aparținând Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat cu care România aplică un acord bilateral de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală-maternitate, care nu dețin o asigurare încheiată pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul României; f) persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora; g) Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București, pentru persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecție socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, potrivit legii, și pentru care dispozițiile legale prevăd plata contribuției de asigurări sociale de sănătate din bugetul asigurărilor pentru șomaj; h) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, care administrează și gestionează prestațiile sociale acordate de la bugetul de stat, prin agențiile județene pentru prestații sociale, pentru persoanele care beneficiază de indemnizație pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru persoanele care beneficiază de indemnizație pentru copilul cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 și 7 ani, potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare; i) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, care administrează și gestionează prestațiile sociale acordate de la bugetul de stat, prin agențiile județene pentru prestații sociale, pentru persoanele care beneficiază de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare; ***j) Casa Națională de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii și casele sectoriale de pensii, pentru persoanele care realizează venituri din pensii, precum și pentru persoanele preluate în plata indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale; k) entitățile care plătesc venituri din pensii, altele decât cele prevăzute la lit. j); l) Ministerul Justiției, prin unitățile sistemului administrației penitenciare, pentru persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv în unitățile penitenciare, precum și pentru persoanele care se află în executarea unei măsuri educative ori de siguranță privative de libertate, respectiv persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri; m) Ministerul Afacerilor Interne, pentru persoanele reținute, arestate sau deținute care se află în centrele de reținere și arestare preventivă organizate în subordinea acestei instituții, care nu au venituri, pentru străinii aflați în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum și pentru cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identității și sunt cazați în centrele special amenajate potrivit legii; n) Secretariatul de Stat pentru Culte, pentru personalul monahal al cultelor recunoscute, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte surse; o) autoritățile administrației publice locale, pentru persoanele, cetățeni români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni, dacă nu au venituri. 2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a) - e), care dețin o asigurare pentru boală și maternitate în sistemul de securitate socială din alt stat membru al Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene; sau în statele cu care România are încheiate acorduri bilaterale de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală-maternitate, în temeiul legislației interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul României și fac dovada valabilității asigurării, în conformitate cu procedura stabilită prin ordin comun al președintelui A.N.A.F. și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate. | |
|
|
|
|
|
Răspuns rapid |
Nume: (Postezi ca vizitator. Ai cont pe site? Autentifică-te) E-mail: |