Art. 2517 Noul cod civil Termenul general de 3 ani Termenul prescripţiei extinctive

CAPITOLUL II
Termenul prescripţiei extinctive

Art. 2517

Termenul general de 3 ani

Termenul prescripţiei este de 3 ani, dacă legea nu prevede un alt termen.

Vezi şi alte articole din aceeaşi lege:

Comentarii despre Art. 2517 Noul cod civil Termenul general de 3 ani Termenul prescripţiei extinctive




elena 25.02.2024
Buna ziua.
Daca o creanta inscrisa sub conditie suspensiva in tabelul creditorilor aflat in faliment se prescrie.?
Răspunde
Baicu traian 18.11.2022
O dispozitie semnată în 24.09.2019, mai face obiectul unui conflict de interese ,în luna octombrie 2022?
Răspunde
Sandor Both 11.10.2022
Buna ziua, detin actiuni la Terapia SA, dar nu le-am ridicat dividendele din anul 2006, cand aceasta societate s-a retras de la bursa de valori. Cu cateva zile in urma m-am interesat legat de dobandirea dividendelor, si pana la urma am primit doar pentru ultimii 3-4 ani. Mi sa comunicat ca dividendele neridicate se prescriu dupa 3 ani, conform codului civil 2517, art 67, alin 5. As dori sa ma asigur daca ar fi vreo cale sa dobandesc dividendele din 2006-1018? Multumesc! cu stima, Sandor Both
Răspunde
Razvan 2.03.2021
Buna seara, in 2013 am produs un accident de circulatie fara victime din care a rezultat un proces pe fond civil din cauza ca polita de asigurare Euroins nu era inregistrata, bineinteles ca decizia a fost de partea paratului iar in luna mai 2015 mi-a venit citatie de la un executor judecatoresc din Ploiesti ca pe raza judetului Prahova s-a produs accidentul cu suma de plata aferenta deciziei tribunalului, intrebarea mea este dupa cati ani se prescrie acea decizie pentru ca astazi 02.03.2021 un alt executor judecatoresc din Bucuresti mi-a pus oprire pe conturi, exista un termen limita in care
Citește mai mult acea decizie de plata sa fie executabila, se poate prescrie decizia dupa trei sau cinci ani de la data de cand am primit citatia? Tin sa mentionez ca de la acea data din mai 2015 pana astazi n-am mai primit absolut nimic, nici o instintare de plata sau citatie de executare, este legal ce a facut noul executor sau s-a prescris decizia?
Răspunde
Savin 27.08.2020
Recuperea unor sumei de bani care este termenul de prescriptie?
Răspunde
dumitru 1.07.2020
Buna ziua! Am un credit la banca facut acum 10 ani.Am platit la inceput cateva luni.Dupa care am ramas fara munca un timp si nu am mai platit de 9 ani.Creditul era pe 10 ani.Era facut in franci elvetieni in bani romanesti 100mil vechi.Si tot acum 10 ani mai aveam la alta banca suma de 30 mil vechi.Intre timp am vandut garsoniera unde locuiam asaca nu am vazut nici un plic la posta pentru ca numai locuiam laacea adresa.Momentan nu am nimic pe numele meu si am renuntat si la mostenire.Muncesc la negru deoarece daca bancaarda de mine nu as mai avea bani sa supravietuiesc.Daca puteti sa imi da-ti un raspuns.Multumesc..
Răspunde
George 15.08.2019
Intrebare: Am vandut un teren unui vecin, in baza unui act scris de mana, in prezenta a doi martori si l-am semnat toti, vanzatorul, cumparatorul si cei doi martori. Cumparatorul va plati impozitele anuale pe teren la primarie si se va folosi de teren.
Intrebarea este, potrivit legii, dupa cati ani, cumparatorul poate fi considerat proprietar de drept si ce trebuie sa faca sa treaca la primarie, pe rolul sau terenul ?
Multumesc, mult !
Răspunde
Ion 1.07.2024
Dupa 30 de ani, cere prin instanță uzucapiunea
Răspunde
Daniel 19.07.2019
Buna ziua,

Sunt un mic actionar la fiecare dintre cele 5 SIF-uri. nu am fost preocupat de dividendele ridicol de mici pe care le ofereau. Luna aceasta, in 2019, am inceput sa investighez ce se intampla cu dividendele acordate de SIF-uri. Pentru anii 2014-2018 am reusit sa intru in posesia lor. Dar pentru cele mai vechi de 3 ani mi s-a invocat prescriptia platii de dividende pe care eu nu le-am ridicat.
Am citit legea 31/1990 art. 67 din care rezulta clar ca nu se poate invoca prescriptia pentru aceasta speta.

Am cerut lamuriri la biroul de actionariat al SIF-ului si am primit azi, acest raspuns
Citește mai mult de mai jos:

"Din evidențele S.I.F. XXX S.A. rezultă că nu ați solicitat în termenul general de prescripție de 3 ani dividendele pentru anii 2000 – 2014 și, ca atare, nu ați intrat în posesia lor. Precizăm că termenul general de prescripție de 3 ani a fost reglementat până în anul 2011 de Decretul 167/1958 privitor la prescripția extinctivă iar ulterior, urmare abrogării acestui act normativ, prin dispozițiile referitoare la prescripție cuprinse în Noul Cod Civil, respectiv art.2.500 si urmatoarele din Cartea a VI – Despre prescriptia extinctiva, decaderea si calculul termenelor, Titlul I. ( a se vedea art.2.517)".

Am citit decretul 167 si am gasit acest articol foarte interesant:
"ART. 22
Dispozitiilor Decretului de fata nu se aplica dreptul la actiune privitor la drepturile de proprietate, uzufruct, uz, abitatiune, servitute si superficie. "

Din acest articol rezulta ca au facut un abuz. Dar nu intelg prevederile din Noul Cod Civil cu privire la prescriptie si nu stiu sa-l aplic la speta mea.
poate cineva sa ma ajute.

Multumesc,

Daniel
Răspunde
Adrian 18.07.2019
Am fost declarat incompatibil de ANI pentru presupusa calitate de membru in CA liceu in perioada 2010-2013,la data de 04.02.2014. fara sa existe acte administrative de numire a mea .In 15.10.2015 Curtea de apel BUCURESTI anuleaza raportul ANI .Se face recurs de catre ANI in 2015 si primim termen in aprilie 2019,iar noi am cerut amanare si avem termen in luna NOIEMBRIE 2019.SE APLICA PREVEDERILE PRIVIND COMPLECTAREA LEGI 176/2010 SI COMPLECTAREA LEGII144/2007 PRIVIND PRESCRIEREA DE 3 ANI DE LA DATA SAVARSIRII FAPTEI,IN CONF CU PREVEDERILEART.2517 DIN LEGEA 287/2009 PRIVIND CODUL CIVIL?
Răspunde
negulescu mircea 14.05.2019
Mircea pot invoca prescriptia dupa 3ani de la un imprumut intre doua persoane ?
Răspunde
Tuca Louisa 4.01.2019
Am un contract încheiat în 2008 și acum mi-a venit o Notificare de Cesiune de creanțe ce pot face?
Răspunde
Toth Ovidiu 14.12.2018
Am o poprire pe salariu făcută pentru o datorie de acum 13ani cum pot sa invocat sa mi se facă și mie prescrierea in instanță
Răspunde
Dan Tanase 7.12.2018
Pt a vinde un imobil - casa nelocuita in alta localitate decat cea de domiciliu, notarul mi-a cerut printre altele si adeverinta de la furnizorul de enrgie electrica din care sa rezulte ca nu am datorii curente. Toate bune si frumoase, am solicitat prin email, la furnizorul de electricitate, eliberarea acestei adeverinte, am platit factura de citire si am asteptat eliberarea ei.
Surpriza a venit cand am fost sunat de echipa care efectua citirea la locul de consum si mi s-a comunicat ca de 14 ani citirea contorului trifazat s-a efectuat eronat, in speta nu s-a citit ultimul digit al afisajului.
Citește mai mult M-am interesat ulterior si am aflat ca la contoarele monofazate ultimul digit nu se citeste, acsta indicand o fractiune de kilowat (0.1 kw), pe cand la contoarele trifazate, ultimul digit reprezinta unitate intraga de kw. Cu alte cuvinte consumul facturat in toata aceasta perioada trebuie imultit cu zece adica ar trebui sa platesc o suma restanta de 9500 lei, reprezentand regularizarea pe ultimii 14 ani.
Tin sa mentionez ca la fiecare trei luni citirea contorului se efectua de catre cititorii furnizorului de energie, iar facturile primite reflectau aceste citiri.
Am solicitat o audienta la directorul furnizorului de energie, moment in care mi s-a inmanat factura de regularizare pe utimele dou luni (index vechi citire 1666 kw, index nou citire 16713 kw), urmand sa platesc contravaloarea mentionata mai sus.
In cadrul aceleiasi intalniri, dl director a recunoscut ca diferenta provine din citirea eronata a contorului, fapt care nu e singular la nivelul companiei.
Am incercat sa ii explic domnului director ca termenul de trei ani de prescriptie, conform codului civil, ar trebui sa fie aplicat in acest caz, urmand sa imi fie facturat consumul citit pe ultimii trei ani multiplicat cu 10. Nu am gasit intelegere, motivul fiind ca dansul trebuie sa factureze ce primeste de la compania de distributie.
Avand in vedere ca doresc vanzarea imobilului in cauza, ce ma sfatuiti sa fac? sa platesc si sa ma judec cu ei? Am vreo sansa sa imi recuperez banii (macar o parte din ei) care nu i-as fi datorat daca se aplica termenul de prescriptie de trei ani?
Răspunde
Vitgil 17.10.2018
As vrea sa stiu dacă nu s-a achitat o chirie lunară timp de 3 ani aceasta se prescrie la 3 ani.
Răspunde
ion 4.04.2018
in anul 2011 am semnat in calitate de primar in contract de concesiune pasune,deoarece am fost impuernicut de consiliul local sa semnez in act administrativ,la lictatie care a fost prin incredintare directa a participat trei personae,dna a verificat sesizarea ani si a clasat dosarul facind disjungere la dosar potrivit art301 cp ptr care sunt judecat in camera preliminara la tribunal, contrcul de concesiune a avut aceiasi forma ,pret ptr toti participantii ce se poate intampla conform cp
Răspunde
Gabriel 24.11.2017
Asociatii unui srl au inregistrate in contabilitate dobanzi datorate lor de catre societate de mai bine 10 ani . Mai exista posibilitatea ca asociatii sa recupereze aceste dobanzi sau sunt iremediabil prescrise . (Cel putin teoretic nu mi s-ar parea correct ca aceste sume sa fie trecute la venituri si impozitate ca atare)
Răspunde
Pavel Aurora 12.12.2023
Dacă Asociația nu vrea să țină cont de prescripție 3 ani, soluția este darea în judecată. Cum a putut notariatul să intocmească contractul de vânzare - cumpărare fără adeverință de la Asociație precum că vânzătorul nu are datorii ?
Răspunde
Cirjan Elena 22.11.2017
Am o suma de recuperat de la o persoana fizica prin executare judecatoreasca.Avînd în vedere ca persoana în cauză nu mai lucreaza si nu are bunuri mobile si imobile cum pot sa recuperez suma datorata si daca după trei ani se poate extinde executarea si pe ce perioada.Multumesc
Răspunde
Simona 7.09.2017
Am preluat prin donatie o proprietate, in decembrie 2016, cu datorii la Asociatie cu un calcul de debite si penalizarile aferente acestora din anul 2010. Am achitat ulterior sume mari, solicitand verbal si apoi in scris sa mi se prezinte o situatie a acestor datorii. Cand intr-un final le-am obtinut am constatat ca defapt eu am achitat si ce depasea 3 ani vechime. Cum pot rezolva situatia, avand in vedere ca datoria respectiva nu a fost intabulata? Multumesc!
Răspunde
Sîrbu Maria 25.07.2017
Bună ziua, am o nelămurire legată de decontarea concediului de odihnă neefectuat în cazul încetării unui contract de muncă. Contabila şefă din cadrul unităţii noastre de învăţământ are un număr de 72 zile concediu de odihnă neefectuat. Având în vedere că pe an are dreptul la un număr de 28 zile de CO, cu câţi ani în urmă pot să-i decontez CO neefectuat?
Răspunde
valea florica 16.06.2017
Va rog din suflet sa mi dati un raspuns la intrebarea mea,este urgent!!!. Fiul meu a luat trei amenzi de la polizia comunitara ,pentru fapte insignificante (una pt ca l-au surprins ca urina la un colt de bloc !!!!) aceste amenzi nu au fost platite . Acum dupa 5 ani ,primaria i a pus executare silita pe contul curent de la banca. Intrebarea 1. Are primaria putere de poprire pe contul curent fara decizie judecatoreasca?. 2. Daca are dreptul cum si unde putem invoca legea prescriptiei?Va multumesc.
Răspunde
Stan Ioana 23.05.2017
Buna ziua,lucrez in cadru Primariei comunei Comana,jud.Giurgiu,am facut parte din comisia de receptie lucrari ,in anul 2006 a fost curtea de conturi si noi cei din comisie avem prejudiciu ffffffffffffffffffff mare pe perioada 1998-2008,am fost audiati in calitate de martori ,ne-a scos de sub urmarire penala iar acum Curtea de conturi ne da in judecata in calitate de parati pe civil?cum facem sa scapam,nu se prescrie prejudiciul?
Răspunde
Alina 6.05.2017
Buna ziua. În 2006 am făcut un abonament la Cosmote. Din motive personale nu am mai putut Să-l plătesc, am plecat din tara si am revenit după 6 ani. Anul trecut au început plicuri de la Top Factoring. Stiu ca după 3 ani datoriile se prescriu, daca am început să le plătesc, se anuleaza prescriptia ? Multumesc !
Răspunde
iurii 14.04.2017
am luat un imprumut de 4000 euro. in anul.2003 cu recipisa.banii iam intos.recipisa nu am luato.am fost judecat in 2013.unde trebue sa intorc 18000 euro.adica cu procente.judecatorul e in puscarie .avocatul.care lam avut a facut tot posibilul ca sa perd.curtea de apel balti.mia trimis instiintare ca nu mam prezentat la judecata.dar nam fost chemat.dosarul a fost contestat.si toate termenele au expirat mai pot face ceva?
Răspunde
tud 7.04.2017
Am castigat un proces in care am fost actionat in instanta de CET (prin administrator judiciar). Am castigat si pe fond si in apel, invocand prescriptia extinctiva. Hotararea este definitiva si nu mai trebuie sa le achit debitul si penalitatile.
Cu toate acestea, CET imi trimite in continuare facturi. In ultima discutie avuta cu unul dintre juristii lor, mi s-a spus ca acum ar trebui sa le platesc penalitatile la debitul principal, adaugate dupa data la care ei au depus actiunea in instanta. Cu alte cuvinte, au depus actiunea in august 2015, in 2016 am castigat pe fond, iar in 2017 am castigat
Citește mai mult si in recurs. Ei pretind acum sa le achit penalitatile calculate dupa august 2015.
Este legal ceea ce pretinde CET?
Va multumumesc anticipat pentru raspunsuri.
Răspunde
Ciprian 26.02.2017
Buna ziua, am lucrat la o firma unde aveam masina de serviciu...au fost crva probleme la motor si firma m a obligat sa platesc reparatiile...n am fost de acord si am demisionat.
M au dat in judecata si acum trebuie sa platesc 10 mii de lei...Doresc sa stiu daca se prescrie datoria si in cat timp.
Va multumesc!
Răspunde
Laura 10.08.2016
Buna ziua...parintii mei au divortat in anul 1986 iar tata trebuia sa ii plateasca o sulta dar nu a facut-o.daca vrea sa imi faca acum acte pe apartament eu trebuie sa ma angajez sa ii platesc mamei sulta pe care el nu a facut-o?nu mai stim nimic de ea...cum ar trebui sa procedez? cumva se prescrie?
Răspunde
Bazalau Cristian 24.08.2016
Sulta reprezinta sau este o suma de bani si ca orice suma de bani este supusa prescriptiei de 3 ani .Deci daca au trecut 3 ani de cand trebuia sa o plateasca , s-a prescris sau numai e valabila . Mama dvs. trebuia sa faca demersurile necesare la timp iar daca nu le-a facut inseamna ca a stat in pasivitate si a pierdut acea sulta.
Răspunde
Martac Gabriela 30.05.2016
Buna ziua.Am avut un credit la Provident in 2010.Ultima chitanta de plata are data de 28.02.2011.Fara instiintare,executorul mi-a pus poprire.Din 550 lei,mi-a oprit 200 de lei(pensie de boala).Nu s-a prescris?Cat ma costa sa fac contestatie? Daca este intemeiata.Va multumesc mult si va doresc numai bine.
Răspunde
Ari 30.07.2016
nu se prescrie automat, iar daca sunteti executata silit, faceti contestatie in 15zile.
Răspunde
adrian 27.03.2016
in anul 2007 am incheiat un leasing cu impulse, in2009 am predat autoturismul cu toate ratele la zi in baza unui proces verbal iar hotararea definitiva este din apr 2013.cand intervine prescriptia si ce pot face? procesul verbal nu mai exista la dosar iar eu nu il mai am.ms ptr ajutor
Răspunde
Sabina 30.07.2016
Dacă au fost prevăzute rate de restituire a leasingului / cre­ditului, fiecare sumă este exigibilă la o dată distinctă, prestaţiile fiind succesive, iar dreptul la acţiune pentru fiecare rată se prescrie într-un termen distinct (3 ani de la exigibilitatea fiecarei rate)

Vedeti si o hotarare judecatoreasca:
legeaz.net/spete-drept-comercial/contract-de-leasing-penalitati-de-246-2008
Răspunde
Mari 19.02.2016
Buna ziua,
In anul 2008 fiica mea, atunci in varsta de 15 ani, a suferit o operatie pe creier in Germania Hannover, la clinica de neurochirurgie INI. Am avut costuri de peste 40.000 euro. Statul roman nu mi-a dat 1 leu. Ea a ramas cu tratament pe viata. Tratament care nu se gaseste in Romania. Mergem in Vienna. Se poate sa cer rambursarea costurilor din 2008? Stiu ca nu o sa iau tot atatia bani, insa oricat tot ar fi mai mult decat deloc. Eu am nevoie de bani pentru tratament si analize la 6 luni in Vienna. Sau as putea sa cer rambursarea acestor costuri din Vienna?
Multumesc anticipat.
Răspunde
Avocat Daniela Petrescu 25.03.2016
Nu, termenul de prescriptie este de 3 ani.
Răspunde
Costel 4.11.2018
Bună ziua va rog din suflet am fost condamnat 9luni în anul 2008 șanț plecat de 11 ani din România după cât timp se prescripție pedeapsa va mulțumesc
Răspunde
iuliana 21.12.2015
Buna ziua,
Am avut doua abonamente"cosmote", unul incheiat in dec.2007. In dec.2015 printr-o notificare de la o firma de recuperatori am aflat cu surprindere ca am o creanta; ultima fact. ramasa din dec. 2007 neachitata(val. 26.97 lei).Este normal sa aflu dupa 8 ani ca am o restanta la firma de telefonie, in situatia in care am fost abonatul lor cu un al doilea nr..pana in 2012 si niciodata in acest interval de timp nu am fost instiintat de acest lucru? In acest caz se poate invoca prevederile prescriptiei extinctive, privind termenul? Multumesc.
Răspunde
Avocat Daniela Petrescu 25.03.2016
Pot cere aceste sume doar pe ultimii 3 ani. Daca toate sumele au fost datorate de peste 3 ani, sunt prescrise toate.
Răspunde
Serban G 12.09.2015
Federatia Asociatiei de Proprietari cere asociatiei de proprietari a blocului in care locuiesc plata cotizatiilor restante pe ultimii 15 ani ,cu penalizarile de rigoare.Asocierea la federatia in cauza s-a facut printr-o cerere a asociatiei neurmata de un contract cu clauze de prescriptie a datoriilor.Federatia nu a exclus asociatia ca membra ptr neplata cotizatiei dar cere dupa 15 ani blocarea contului asociatiei prin....ANAF.
Rog sa ne precizati care este perioada de prescriptie pentru acest caz?Nu cumva dupa trei ani?
Va multumesc pentru raspuns prin email,cu precizarea articolului respectiv!
Cu stima,
Serbanescu G
Răspunde
Sabina 30.07.2016
Serban G, se aplica tot termenul general de prescriptie care este de 3 ani.
Răspunde
Iom 7.10.2015
Buna ziua.am imprumutat in 2009 pe un var cu suma de 4000 euro.am facut act in notariat si trebuia sa-mi restituie banii in timp de 2 ani .nu am promit banii nici pana in 2015.se poate invoca motivul prescriptiei pt a nu mi se mai restitui banii
Răspunde
Sabina 30.07.2016
Iom, da, poate invoca prescriptia.. ce ati facut pana acum?
Răspunde
pavel 29.08.2015
Buna ziua.
Plecand la munca in Israel in 2000, am ipotecat o proprietate a bunicului in favoarea unei firme. Pot cere in instanta anularea ipotecii ca fiind nula luand in considerare faptul ca firma nu a invocate nici un drept de atunci?
Multumesc.
Răspunde
Sabina 30.07.2016
Acesta nu este un motiv de nulitate (nici relativa, nici absoluta). Motivele de nulitate sunt expres prevazute de lege - dati o cautare pe google aici sau pe Google dupa "motivele de nulitate" ca sa va lamuriti
Răspunde
RENATA POPESCU 12.06.2015
TERMENUL DE PRESCRIPTIE DE 5 ANI PENTRU IMPOZITE PE CASA LA PRIMARIA LOCALA SE INTRERUPE ODATA CU EMITEREA SOMATIEI DE PLATA?
Răspunde
Cortege 14.06.2015
Da, se intrerupe.
Răspunde
nina nicolae 27.05.2015
Am facut un credit de nevoi personale fara garantii la cetelem in mai 2008 am platit ratele pana in iunie 2011.In ianuatie 2012 instanta sa pronuntat pt executare silita dar pana in acest moment nu au execitat nic
Răspunde
Ari 30.07.2016
Instanta are 6luni sa puna in aplicare hotararea de executare sillita, iar dupa acest termen decizia se perimeaza. Ceea ce inseamna ca trebuie sa reia din nou procesul de excutare silita.
Răspunde
Cortege 14.06.2015
Mai au timp si isi vor face sigur daca aveti bunuri "pe persoana fizica"
Răspunde
andrei constantin cristian 5.12.2014
am luat o amenda deoarece nu aveam rovigneta.Inluna a10 a 2011 am primit procesul verbal de instiintare de plata in valoare de 250 lei.Am platit amenda in 48 ore adica 125 lei.fara a citi integral pv din care reesea ca aveam de plata si 28 eur catre CNADR/Anul acesta in luna a11 26 am primit executare de la o casa de avocatura de 392 lei pt acei 28 eur.Ce trebuie sa fac in aceasta situatie.
Răspunde
Cortege 14.06.2015
Cel mai bine platiti pentru ca din cate ati scris nu prea aveti sanse, fiind culpa dvs ca nu ati observat toate datoriile care reieseau din inscris.
Răspunde
vicentiu 26.09.2014
buna ziua .am avut un credit la Raifaisen bank . nu am mai putut plati ratele din 2009. Kruk mi-a blocat contul de salariu cu ajutorul executorului judecatoresc. se poate invoca termenul prescriptiei extinctive ? va multumesc mult pentru ajutor .
Răspunde
Cortege 14.06.2015
Problema este mai complicata la credite in sensul ca pentru fiecare rata curge un nou termen de prescriptie.
Răspunde
isac.violeta 3.03.2014
Reglementarea anterioară: Decretul nr. 167/1958: „Art. 3. (1) Termenul prescripţiei este de 3 ani".

1. Termenul de prescripţie extinctivă este intervalul de timp, stabilit de lege sau chiar de părţi, înăuntrul căruia trebuie exercitat dreptul la acţiune, sub sancţiunea stingerii dreptului material la acţiune.

2. Ca orice termen, şi termenul de prescripţie extinctivă are un început (marcat de momentul la care începe să curgă prescripţia extinctivă), o durată, precum şi un sfârşit (marcat de momentul împlinirii prescripţiei extinctive).

3. Spre deosebire de reglementarea anterioară, termenul de
Citește mai mult prescripţie extinctivă nu mai este un termen esenţialmente legal, deoarece, în condiţiile art. 2515 NCC, părţile pot reduce sau mări termenele de prescripţie extinctivă prevăzute de lege.

4. Termenele de prescripţie extinctivă pot fi clasificate, în funcţie de izvorul lor, în termene legale şi termene convenţionale.

5. După vocaţia sau sfera tor de aplicare, se poate face distincţie între termenul legal general de prescripţie extinctivă şi termenele legale speciale de prescripţie extinctivă.

6. în raport de izvorul normativ, deosebim între termene legale de prescripţie extinctivă instituite de Codul civil şi termene legale de prescripţie extinctivă instituite de alte acte normative (G. Boroi, C.A. Anghelescu, op. cit., p. 165).

7. Deşi, ca regulă, durata termenului de prescripţie nu poate fi modificată decât prin acordul expres al părţilor, există totuşi un caz de prorogare legală a termenului de prescripţie extinctivă. Astfel, potrivit art. 1394 NCC, în toate cazurile în care despăgubirea derivă dintr-un fapt supus de legea penală unei prescripţii mai lungi decât cea civilă, termenul de prescripţie a răspunderii penale se aplică şi dreptului la acţiunea în răspundere civilă (G. Boroi, C.A. Anghelescu, op. cit., p. 165).

8. Prin termen general de prescripţie extinctivă înţelegem acel termen care se aplică practic ori de câte ori nu îşi găseşte aplicaţie un termen special de prescripţie extinctivă într-un anume caz dat sau părţile nu au convenit un alt termen.

9. Potrivit art. 2517 NCC, termenul de prescripţie extinctivă este de 3 ani, dacă legea nu prevede un alt termen. Acest termen se aplică tuturor acţiunilor personale (prin care se valorifică drepturi de creanţă), cu excepţia cazurilor în care există termene speciale de prescripţie sau părţile au convenit un alt termen, indiferent de izvorul concret al raportului juridic obligaţional (act juridic sau fapt juridic stricto sensu licit sau ilicit), inclusiv în cazul pretenţiilor patrimoniale care însoţesc o acţiune, indiferent dacă aceasta din urmă este sau nu prescriptibilă extinctiv (spre exemplu, pretenţiile patrimoniale ce însoţesc acţiunea în nulitate, acţiunea în reducţiune, acţiunea în rezoluţiune sau reziliere etc.), în măsura în care acţiunea prin care se valorifică asemenea pretenţii are caracterul unei acţiuni patrimoniale şi personale.

10. Cu titlu exemplificativ, menţionăm că termenul general de prescripţie extinctivă de 3 ani poate fi aplicat în cazul: acţiunii oblice (subrogatorii), în măsura în care nu are natura juridică a unei acţiuni reale imprescriptibile sau, după caz, supuse unui alt termen de prescripţie, cererii pentru plata contravalorii fructelor, cererii prin care se solicită rezoluţiunea unui antecontract de vânzare-cumpărare, cererii prin care mandantul solicită mandatarului restituirea bunurilor primite de acesta din urmă în temeiul contractului de mandat, acţiunea în stabilirea unui termen de restituire în cazul împrumutului de consumaţie (art. 2163 NCC), acţiunea în despăgubire exercitată de proprietarul fondului aservit împotriva proprietarului fondului dominant [art. 620 alin. (1) NCC) etc. Acest termen general de prescripţie extinctivă este aplicabil şi acţiunilor nepatrimoniale prescriptibile extinctiv pentru care legea nu stabileşte un termen special de prescripţie extinctivă, cum este cazul acţiunii în nulitatea relativă a recunoaşterii copilului [art. 419 alin. (2) NCC).

11. Termenul general de prescripţie de 3 ani nu îşi va găsi aplicare în cazurile când, printr-o dispoziţie legală expresă, se instituie un termen special de prescripţie tot de 3 ani. Precizarea prezintă utilitate practică în situaţia în care legiuitorul ar modifica termenul general de prescripţie extinctivă, fără însă a modifica şi normele speciale, ţinând cont de corelaţia care există între normele generale şi normele speciale (o normă specială nu poate fi modificată sau abrogată decât expres de o normă generală ulterioară) (G. Boroi, C.A. Anghelescu, op. cit., p. 165-166).

12. Distincţia dintre termenul general şi termenele speciale are, în esenţă, din punct de vedere practic, aceleaşi consecinţe ca şi distincţia dintre normele generale şi normele speciale. Aceasta deoarece, termenul general este cuprins într-o normă generală, pe când termenele speciale sunt cuprinse în norme speciale. Ca urmare: a) atunci când legea prevede un termen special, acesta va fi prioritar în aplicare, înlăturându-l pe cel general;

b) atunci când există un termen special de prescripţie, prevăzut expres pentru o anumită acţiune, el nu poate fi aplicat şi la alte acţiuni, chiar dacă acestea din urmă ar avea un obiect asemănător, or ar exista o conexitate a lor cu cea dintâi acţiune; aşa, de exemplu, termenul de 6 luni privitor la acţiunea întemeiată pe viciile ascunse, găseşte aplicare doar în cazul în care viciile „nu au fost ascunse cu viclenie" şi este vorba despre un lucru predat sau de o lucrare executată (art. 5 din Decretul nr. 167/1958); prin urmare, aplicarea lui nu poate fi extinsă nici la situaţia în care viciile au fost ascunse cu viclenie şi nici la situaţia în care viciile ascunse privesc o construcţie; în aceste din urmă situaţii va găsi aplicare termenul general de trei ani; c) atunci când termenul general este modificat printr-o nouă reglementare, termenele speciale, inclusiv acelea care sunt egale ca durată cu termenul general, rămân neschimbate (/. Reghini, Ş. Diaconescu, P. Vosilescu, Introducere în dreptul civil, voi. 2, Ed. Sfera Juridică, Cluj-Napoca, 2007, p. 650).
Răspunde
alexandra 7.11.2013
Aşadar, în lipsa unui termen anume prevăzut de lege (sau eventual fixat de părţi, pe cale convenţională, în condiţiile art. 2.515 alin. 4), orice drept la acţiune prescriptibil extinctiv se stinge în termenul de 3 ani, prevăzut de art. 2.517.

De remarcat că tot un termen de 3 ani prevedea şi art. 3 alin. 1 din Decretul nr. 167/1958, termen care a fost calificat în doctrină şi jurisprudenţă ca termen „general” de prescripţie, aplicabil, în principal, acţiunilor personale prescriptibile extinctiv.

Aplicându-se ori de câte ori prin lege nu se stabileşte un alt termen de prescripţie, termenul de 3
Citește mai mult ani este, neîndoielnic, termenul general de prescripţie prevăzut de Noul Cod civil, singura chestiune rămasă în discuţie fiind determinarea caracterului general al acestuia. într-adevăr:
Mai întâi, în lipsă de orice altă precizare sau referire legală, acest termen se aplică tuturor acţiunilor personale (întemeiate pe drepturile de creanţă lato sensu), cu excepţia cazurilor pentru care există termene speciale de prescripţie, indiferent de izvorul concret al raportului obligaţional (act juridic, unilateral ori bilateral, sau fapt juridic stricto sensu, licit ori ilicit), inclusiv pretenţiilor patrimoniale care însoţesc o acţiune principală, chiar dacă aceasta este sau nu prescriptibilă (precum acţiunea în constatarea nulităţii absolute, acţiunea în simulaţie, acţiunea în rezoluţiune sau reziliere, acţiunea pauliană etc.).

Apoi, termenul general de prescripţie este aplicabil şi acţiunilor nepatrimoniale prescriptibile extinctiv (cum este acţiunea în anularea unei recunoaşteri a filiaţiei) pentru care nu există un termen special de prescripţie.

în sfârşit, acest termen nu trebuie confundat şi nici aplicat atunci când, printr-o dispoziţie legală expresă, s-ar institui un termen special, care este tot de 3 ani (de ex. termenul de 3 ani prevăzut la art. 428 alin. 3, art. 695 alin. 3, art. 892 alin. 3, art. 897 alin. 3, art. 990 alin. 5, art. 1.027 alin. 3, art. 1.095 alin. 1, art. 1.933 alin. 3, art. 1.936 alin. 1 NCC).
Răspunde
irina.bianca 11.01.2013
Acest termen este aplicabil însă numai raporturilor juridice obligaţionale şi în măsura în care nu există reglementate termene speciale prin alte dispoziţii.
Răspunde
moga 2.06.2012
o sentinta de divort an 1981 la divort sa precizat sulta de 10000 lei bani care sau dat sotului dupa terminarea procesului dar fara nici o chitanta fostul sot este decedat de 20 ani cum fac sa scap de sulta dupa atitia ani
Răspunde
ileana 2.06.2012
Daca sotul a avut mostenitori, faceti o actiune prin care solicitati radierea sultei cucu motivarea ca este prescris dreptul mostenitorilor acestora de a mai solicita aceasta sulta si in baza hotararii judecatoresti mergeti la OCPI si cereti radierea mentiunii respective. Daca nu a avut mostenitori, cu dovezi in acest sens si cu certificatul de mostenitor, incercati direct la OCPI sa cereti radierea. Daca OCPI-ul refuza, initiati in contencios administrativ actiune speciala si bineinteles contactati un avocat pentru ambele actiuni pentru ca nu este asa usor.
Răspunde