Art. 977 Noul cod civil Împărţirea moştenirii între soţul supravieţuitor, ascendenţii privilegiaţi şi colateralii privilegiaţi Ascendenţii privilegiaţi şi colateralii privilegiaţi Moştenitorii legali

CAPITOLUL III
Moştenitorii legali

SECŢIUNEA a 3-a
Ascendenţii privilegiaţi şi colateralii privilegiaţi

Art. 977

Împărţirea moştenirii între soţul supravieţuitor, ascendenţii privilegiaţi şi colateralii privilegiaţi

(1) Dacă soţul supravieţuitor vine la moştenire în concurs atât cu ascendenţi privilegiaţi, cât şi cu colaterali privilegiaţi ai defunctului, partea cuvenită clasei a doua este de două treimi din moştenire.

(2) Dacă soţul supravieţuitor vine la moştenire în concurs fie numai cu ascendenţi privilegiaţi, fie numai cu colaterali privilegiaţi ai defunctului, partea cuvenită clasei a doua este de o jumătate din moştenire.

Vezi şi alte articole din aceeaşi lege:

Comentarii despre Art. 977 Noul cod civil Împărţirea moştenirii între soţul supravieţuitor, ascendenţii privilegiaţi şi colateralii privilegiaţi Ascendenţii privilegiaţi şi colateralii privilegiaţi Moştenitorii legali




admin 6.04.2019
buna ziua


tatal meu a decedat anul trecut si nu am facut succesiunea eu fratele si mama..
mama are o declaratie facuta cu tata in 2006 in fata a doi martori ca in caz ca unul decedeaza sa ramana totul celuilalt cat traieste…. declaratia nu este legalizata dar sunt martori .. semnata de ei si 2 martori….
aceasta declaratie este valabila ca si act official?
Răspunde
ANGHEL MIHAELA 5.04.2019
poate sotul meu sa renunte la mostenirea de drept dupa moartea mamei lui in favoarea unui frate fara ca eusa fiu deacord?Mentionez ca avem impreuna 2 copii si suntem casatoriti
Răspunde
Carla Tudorie 28.12.2018
Am o fiica pe care vreau sa o dezmostenesc caci s-a purtat foarte urat si cu mine si cu mama mea bunica ei. Eu am facut act de partaj voluntar in favoarea mamei mele si i-a ramas casa si un apartament pe care l-am vandut. Acum doresc sa cumpar cu viitorul meu sot un alt apartament mai mare sau casa din vanzarea apartamentului lui ai a sumei de pe apartamentul mamei. Mama mea vrea sa ii lase totul sotului meu casa si apartamentul, ca fiica mea sa nu mosteneasca NIMIC.
Care ar fi cel mai cel mai sigur si neatacabil act : testamentul in favoarea sotului meu , donatia la notar sau actul de vanzare cumparare cu clauza de intretinere?
Răspunde
Alina Dina 26.11.2018
Bună seara. A-și avea citeva întrebări va rog frumos;
Mama mea decedat acum 7 ani , in viață este doar tatăl meu + un frate. Părinții noștri au avut împreună un apartament ... întrebarea mea va rog este; ce drepturi ne rămân nouă ca copii in casa părintească... Mulțumesc anticipat
Răspunde
Croitoru Tatiana 15.08.2018
Suntem cinci frați, dintre care unul este decedat și nuare copii. Părinții au decedat. Soția fratelui decedat are drept la moștenire.
Răspunde
Lucia 17.12.2018
La succesiunea părinților, soția fratelui nu are vocație succesorala.
Răspunde
Silvia popa 14.08.2018
Buna ziua!
Va rog sa ma lămuriti cum se împarte moștenirea între sotul supraviețuitor și cei doi fii?
Mulțumesc anticipat!
Răspunde
Lucia 17.12.2018
Soțul - 1/4, copiii- 3/4
Răspunde
radu 30.05.2018
vointa exprimata este valabila si dupa decesul persoanei sau numai in timpul vietii acesteia ?ms
Răspunde
Corina D 23.03.2018
Sunt trei frati unul este infiat de o familie acesta mai are drept de mostenire din averea parintilor biologici
Răspunde
Elena Pacuraru 21.03.2017
In anul 2012 mama mea a decedat si in urma succesiunii eu sunt singura mostenitoare.La data decesului mamei, eram (si sunt) casatorita.Ce acte se fac, ca si sotul meu sa fie trecut in ele?
Răspunde
Elena 3.12.2016
Daca sotia a murit si in prezent pe actele de mostenire pentru un apartament sunt trecuti tatal si cei doi copii. Ce se intampla cu partea tatalui daca acesta se recasatoreste si decedeaza? Ce drepturi are noua sotie? Poate noua sotie ramane cu partea sotului daca acesta ii face act de donatie pe partea lui?
Răspunde
Maria 23.11.2016
De ce sa vina mostenitorii? legea nu e buna,acei mostenitori care nu au venit niciodata sa ingrijeasca bolnavul,legea de ce le da dreptul?nu credeti ca ar trebui schimbata legea? VIN SA SE RAZBUNE DOAR.
Răspunde
Stefan Daniela 5.09.2016
Sotul meu are un copil dintr-o casatorie anterioara.EI(sotul) a decedat in urma cu 2 ani.Eu si sotul am fost casatoriti legal 12 ani.As dori sa stiu ce parte imi revine dintr-un apartament. cum se imparte?
Răspunde
Bianca Constantin 20.08.2016
Buna ziua.sunt casatorita de 14 ani legal.sotul meu a primit teren cu casa mostenire.casa fiind batraneasca noi ne am extins langa ea.credeti k eu am drept in caz de un divort?casa noua am construito impreuna.va rog.ast un raspuns.o zi buna
Răspunde
Basaraba 7.06.2016
vreau sa stiu daca exista un termen de exprimare a mostenitorilor de gradul 5 intr/o mostenire
Răspunde
Basaraba 7.06.2016
Sunt sotia defunctului meu sot si am 5 verisori ai sotului deci ordinari de gradu 5 care vor 1/3 parte a lor care se imparte intre ei.
Răspunde
sanda 29.03.2016
Bunicul Marin a avut doi baieti Arsene si Radu cu prima nevasta .care a decedat la nasterea lui radu .. Marin sa recasatorit si a mai facut o fata Anica cu a doua nevasta .. Au murit -- Marin .Arsene .Radu Anica .. Eu sunt fiica lui Radu si am deschis sucvesiune dupa bunic marin .. La succesiune a venit sotia (LUCICA ) lui Arsene pentru ca nu au avut copii .. Copii 4 a lui Anica .. Si eu fiica lui Radu ... Judecatoarea a impartit tot la 3 .. Adica 1/3 Lucica .sotia lui arsene ...1/3 copii lui Anica .. 1/3 eu fiica lui radu ...este corect ???? Eu nu trebuia sa primesc mai mult impreuna cu
Citește mai mult copii lui Anica ????tinand cont ca lucica era nora si nu nepoata lui marin si nu a avut copii ???? Acum lucica la terminarea succesiunii vrea sa vanda 1/3 cota ei ...este corect ????
Răspunde
H.A. 1.02.2017
Din cate am înțeles, Lucica nu este ruda cu defunctul. In acest caz, ea va avea vocație la moștenire doar in cazul existentei unui legat(testament) in favoarea ei. In mod normal, singurii care aveau dreptul la moștenire, erați dumneavoastră împreună cu ceilalți nepoți ai defunctului. In acest caz, dumneavoastră ar fi trebuit sa luați 1/2 din moștenire, iar ceilalți nepoți la randul lor 1/2 (împreună)-care se va împărți la 4.
Răspunde
Dana 29.03.2016
Da, a impartit bine judecatoarea. Gasiti pe Google si calculatoare de cote succesorale daca nu sunteti convinsa.
Răspunde
Mihaela Zancă 4.03.2016
Fratele tatalui meu, in varsta de 77 de ani a decedat. În urma sa ramanand sotia, cu care s-a casatorit in urma cu aproximativ 5-6 ani. Doresc sa stiu ce drepturi au la mostenire fratii decedatului respectiv tata, sora decedatului si sotia acestuia. Mentionez ca fratele tatalui are o casa construita prin 1980 si un teren de 400mp si ca nu are copii, iar sotia nu a venit cu nimic, cat au stat impreuna nu au construit sau amenajat nimic. Doresc sa stiu daca nepotii decedatului, adica copiii fratelui si ai surorii au dreptul la mostenire, avand in vedere ca fratii decedatului traiesc.
Răspunde
Dana 29.03.2016
Da, vin si nepotii de frate la mostenire (in locul fratelui). Imi pare rau ca va dau aceasta veste proasta.
Răspunde
Lucia 17.12.2018
Dacă frații decedatului trăiesc, copiii lor nu pot veni la moștenire.
Răspunde
Alex 23.01.2016
Buna ziua. Situatia mea este putin mai speciala:bunici mei au 2 copii, tatal meu(care a decedat) si o fata. As dorii sa stiu daca eu sau mama mea avem dreptul la mistenire chiar daca bunici sunt in viata ei vor sa lase tot fetei(surori tatalui meu). Care este dreptul meu sau al mamei mele
Răspunde
Dana 29.03.2016
Mama dvs. nu are niciun drept deoarece nu este ruda cu bunicii paterni, insa dvs. sunteti mostenitoare rezervatara. Teoretic aveti dreptul la rezerva succesorala in caz de dezmostenire. Practic, va trebui vazut prin ce act veti fi dezmostenita daca se va intampla acest lucru.
Răspunde
Ion Filimon 6.08.2015
1. Dacă soţul supravieţuitor vine la moştenire în concurs atât cu ascendenţii privilegiaţi, indiferent de numărul lor, cât şi cu colateralii privilegiaţi, el va culege din moştenire 1/3, iar clasa a ll-a de moştenitori va culege 2/3 din moştenire.

2. De exemplu: Dacă la moştenire vine soţul supravieţuitor, tatăl şi mama defunctului, împreună cu doi fraţi buni (cu aceeaşi mamă şi acelaşi tată) moştenirea se împarte astfel: soţul supravieţuitor primeşte o cotă de 2/6 (o treime); restul de 4/6 se împarte între mamă şi tată, pe de o parte, şi cei doi fraţi, pe de altă parte, astfel: mama şi tatăl
Citește mai mult primesc împreună 2/6 (respectiv câte 1/6 fiecare), iar cei doi fraţi primesc fiecare împreună 2/6 (respectiv câte 1/6 fiecare). Dacă la moştenire soţul supravieţuitor vine împreună cu un singur părinte şi colateralii privilegiaţi: soţul supravieţuitor primeşte o cotă de 4/12 (o treime); părintele (mama sau tata) şi colateralii privilegiaţi primesc împreună o cotă de 2/3, care se împarte astfel: părintele (mama sau tata) primeşte o cotă de 2/12 (o pătrime din 2/3), iar colateralilor privilegiaţi - unul sau mai mulţi - le revine şi îşi împart cota de 6/12 (trei pătrimi din 2/3). (îndrumar notarial, voi. I, p. 341, 342).

3. Succesiunea se împarte în două porţiuni egale, o jumătate se cuvine tatălui şi mamei, care primesc fiecare câte un sfert din moştenire, iar cealaltă jumătate revine fraţilor şi surorilor. Dacă unul din aceştia este predecedat şi a lăsat descendenţi, împărţirea jumătăţii se face conform dispoziţiilor art. 667 C. civ. 1864 (art. 968 NCC, n.n.) (C. Hamangiu, I. Rosetti-Băldnescu, Al. Băicoianu, Tratat, voi. III, p. 242).

4. în cazul în care soţul supravieţuitor vine la moştenire în concurs fie numai cu ascendenţi privilegiaţi, fie numai cu colaterali privilegiaţi ai defunctului, partea cuvenită clasei a ll-a este de o jumătate din moştenire.
Răspunde
Bagdi Elena 11.11.2014
Buna ziua . Va rog daca este valabil Contractul de Vanzare - Cumpararre intre mama si fiu si nu este considerat o DONATIE MASCATA ? Multumesc !
Răspunde
Ion Filimon 6.08.2015
In multe situatii, da - daca nu s-a platit in realitate un pret.
Răspunde
elena 21.04.2014
buna ziua. am si eu o intrebare. daca tatal me a decedat iar mama mai are un copil din alta casatorie pe alt nume,cat imi revine mie din casa lasata mostenire si cat le revine lor? va multumesc
Răspunde
Ion Filimon 6.08.2015
Copilul acela va veni doar la mostenirea mamei, nu si a tatalui.
Tu vei mosteni 75% in calitate de fiica si mama ta 25%in calitate de sotie.
Răspunde
Grigore Roxana 17.02.2014
Buna ziua.Sotul meu a decedat acum 1 an ssi jumatate.Locuinta era a lui ,iar eu nu am fost trecuta in actele casei.Legal avem 4 ani si jumatate de casnicie .La succesiune se prezinta baiatul sotului.Va rog sa-mi spuneti...ce cota parte are fiecare.Multumesc.
Răspunde
Ion Filimon 6.08.2015
Sotia - 25%, Copilul - 75%
Răspunde
adetu liviu 19.12.2013
Dupa moartea bunicului a ramas bunica cu 2 copii si o avare de 8 ha pamant arabil.imi puteti spune si mie cat revine fiecaruia? Multumesc anticipat
Răspunde
Ion Filimon 6.08.2015
Bunica - 25%, Copiii - 75% - din cota bunicului.
Răspunde
mircea 2.11.2013
Buna, daca la mostenire ma prezint eu si cu mama, precizez ca sunt unicul fiu al lor. Care va cota parte pe care o primeste fiecare si daca am dreptul in casa parinteasca si ce proportie.
Răspunde
Teo 3.11.2013
Da, ai dreptul la 3/4 din tot ce a lasat in urma, inclusiv casa parinteasca (mama are dreptul sa locuiasca in casa in anumite conditii, depinde cat timp au fost casatoriti)
Răspunde
irina.bianca 11.01.2013
Exemplul 1: Dacă la moştenire vine soţul supravieţuitor împre ună cu tatăl şi mama defunctului, moştenirea se împarte astfel:

– soţul supravieţuitor primeşte o cotă de 2/4 (o jumătate);
– mama şi tatăl primesc împreună 2/4 (respectiv câte 1/4 fiecare).

Exemplul 2: Dacă la moştenire vine soţul supravieţuitor împre ună cu un singur părinte, moştenirea se împarte astfel:

– soţul supravieţuitor primeşte o cotă de 1/2 (o jumătate);
– părintele primeşte o cotă de 1/2 (cealaltă jumătate).

Exemplul 3: Dacă la moştenire vine soţul supravieţuitor împreună cu colateralii privilegiaţi până la gradul IV
Citește mai mult inclusiv (frate, soră, nepoţi de frate sau de soră, strănepoţi de frate sau de soră), moştenirea se împarte astfel:

– soţul supravieţuitor primeşte o cotă de 2/4 (o jumătate);
– fratele şi sora primesc împreună 2/4 (respectiv câte 1/4 fiecare).

Exemplul 4: Dacă la moştenire vine soţul supravieţuitor împre ună cu un singur părinte şi colateralii privilegiaţi:

– soţul supravieţuitor primeşte o cotă de 4/12 (o treime);
– părintele (mama sau tata) şi colateralii privilegiaţi primesc
împreună o cotă de 2/3, care se împarte astfel: părintele (mama sau tata) primeşte o cotă de 2/12 (o pătrime din 2/3), iar colateralilor privilegiaţi – unul sau mai mulţi – le revine şi îşi împart cota de 6/12 (trei pătrimi din 2/3).

Dacă la moştenire vine soţul supravieţuitor, tatăl şi mama defunctului, împreună cu doi fraţi buni (cu aceeaşi mamă şi acelaşi tată) moştenirea se împarte astfel:

– soţul supravieţuitor primeşte o cotă de 2/6 (o treime);
– restul de 4/6 se împarte între mamă şi tată, pe de o parte, şi cei doi fraţi, pe de altă parte, astfel: mama şi tatăl primesc împreună 2/6 (respectiv câte 1/6 fiecare), iar cei doi fraţi primesc fiecare împreună 2/6 (respectiv câte 1/6 fiecare).
Răspunde
Daiana 29.03.2016
Ft. utile exemplele de impartire a succesiunii. Multumim!
Răspunde