Art. 499 Noul cod civil Obligaţia de întreţinere Drepturile şi îndatoririle părinteşti

CAPITOLUL II
Drepturile şi îndatoririle părinteşti

Art. 499

Obligaţia de întreţinere

(1) Tatăl şi mama sunt obligaţi, în solidar, să dea întreţinere copilului lor minor, asigurându-i cele necesare traiului, precum şi educaţia, învăţătura şi pregătirea sa profesională.

(2) Dacă minorul are un venit propriu care nu este îndestulător, părinţii au obligaţia de a-i asigura condiţiile necesare pentru creşterea, educarea şi pregătirea sa profesională.

(3) Părinţii sunt obligaţi să îl întreţină pe copilul devenit major, dacă se află în continuarea studiilor, până la terminarea acestora, dar fără a depăşi vârsta de 26 de ani.

(4) În caz de neînţelegere, întinderea obligaţiei de întreţinere, felul şi modalităţile executării, precum şi contribuţia fiecăruia dintre părinţi se stabilesc de instanţa de tutelă pe baza raportului de anchetă psihosocială.

Vezi şi alte articole din aceeaşi lege:

Comentarii despre Art. 499 Noul cod civil Obligaţia de întreţinere Drepturile şi îndatoririle părinteşti




Maria Marinescu 27.09.2024
Bună, dacă am 16 ani și sunt la liceu .
Tatăl meu ,mi-a spus să îmi caut de lucru că nu ,mă m-ai întreține practic vrea să mă de-a afară . El are 3venituri și două case .Este obligat să mă întrețină și să îmi ofere o locuință ?
Îl pot da, în judecată și să câștig?
Răspunde
Ionut 16.01.2024
Dacă am 26 de ani și mama mea nu a făcut nimic să mă ajute cu ceva se poate acuma sa mai ma judec cu ea sau sa cer ceva prin instanță
Răspunde
Mihaela eugenia 5.12.2023
Buna ziua .Primul copil este student in afara tarii,dar si lucreaza ,de anul trecut.,suficient incat sa si acopere chiria si mimine cheltuieli .Am platit pana acum in intrgime pensia stabilita . cum se calculeaza in acest caz,daca el are suficiente venituti? Al doilea copil este elev la LIc Militar,unde este asigurata toata intretinerea ,masa haine . iesirea lui din institutie este pe timp limitat , cateva ore sau o zi . Intimpul vacantei de vara , in liceu ambii copii au lucrat .Eu am plstit pana acum pensia in procent de 33/.Cum trebuie platita pensia pt primul copil,student ,care si
Citește mai mult lucreaza ? Tatal copilului nu a facut nicio precizare legat de faptul ca studentul lucreaza ..MUltumesc mult
Răspunde
Suson 4.10.2023
Daca fata este la liceu,este majoră și are un loc de muncă pe lângă eu ca părinte am in continuare obligația să o întrețin până la 26 de ani? Vă mulțumesc.
Răspunde
Tunaru Daniel 2.09.2023
Bună ziua ,as vrea sa știu dacă pensia alimentara o pot trece pe cardul copilului meu daca a împlinit 18 ani fara să mai dau fostei soții nici un ban,suma este de 33 ,%din salariul net așa cum am făcut mereu menționez că mai am un băiat în facultate și lui îi dau banii pe cardul lui..
Răspunde
BASTA. MIHAELA 27.08.2023
ESTE VALABILĂ ASUGURARE MAMMI DIVORTATA DE TATA PENTRU COPILUL DE 18 ANII CARE ESTE IN CUSTODIA TATALUI ,IAR TATAL NU ESTE ANJAJAT,?
Răspunde
Puja Bogdana 29.06.2023
Buna am un bait de 15 ani tatăl lui nu vrea să-l recunoscă ce pot sa fac
Răspunde
Țacu Ligia 16.06.2023
Sunt reprezentant legal pentru doi nepoți soțul a decedat.fiul meu poate dev
Răspunde
Maria 22.04.2023
Vreau să obțin tutela nepoatei mele după ce fiica mea a decedat.Nepoata mea are 14 ani.Tatal ei a abandonat-o la protecția copilului.Eu nu pot sa o iau în plasament familial ptr. că am copilul meu cu boală psihica.Ce este de făcut?Vă mulțumesc!
Răspunde
Cătălin. 19.04.2023
Daca fiul meu împlinește 18 ani ,el în prezent urmand școala profesională și dorește continuarea studiilor la o școală cu profil seral mai trebuie plătită pensia alimentara !?
Răspunde
Sorban livia 20.11.2022
Dacă c0pilu facultate de distanta părinții obligat sa plătește intretinere
Răspunde
Mihai 30.09.2022
art. 499 (3): este vorba doar de studii GRATUITE LA STAT, sau intra si studiile cu plata la institutii de invatamant private?
Multumesc
Răspunde
Alexandru 18.08.2022
Daca unul dintre parinte ma intretine si celalalt nu, il pot da in judecata pe celalalt?Sunt la facultate anul 2 si stau in chirie.
Răspunde
Andrei 12.08.2022
Daca copilul este major și are 18 ani are voie sa se mute fără acordul părinților si acesta numai vrea sa continue școală decât pana la 18 ani?. Dacă copilul numai vrea sa continue școală pana la 26 de ani și la 18 ani vrea sa se mute are voie numai trebuie sa îl întrețină părinți mai departe nu ???
Răspunde
Vadan Marioara 12.08.2022
Dacă tatăl este divorțatdin 2008 și are sentința definitivă că trebuie să plătească pensie alimentară copilului pâna la vârsta de 18 ani,mai este obigat să plătească acestuia dacă continuă studiile?
Răspunde
Vadan Marioara 12.08.2022
Baiatul meu a divortat în 2008,are un baiat care a fost încredințat mamei,s a pronuntat s a pronunțat sentinta definitivă si irevocabilă prin care este obligat la plata 1/4 din salariul net pâna la vârsta de 18 ani a copilului,după această vârstă dacă copilul urmează mai departe studiile mai are obligatia de ai plăti pensie alimentară?
Cu stimă,
Marioara Vădan
Răspunde
Galea Gheorghe Dumitru 1.02.2022
Fica mea sa căsătorit anul trecut în luna iulie 2021. Eu am făcut de când era minoră să-mi tragă prin Casa de Pensii Deva Hunedoara. E studentă la Facultatea și sa căsătorit și eu ca părinte tot mai plătesc pensie de întreținere. Eu știu dacă se căsătorește părintele nu mai plătește pensie de întreținere. Ci soțul are obligația să o întrețină, nu tatăl cu handicap grav? Vă rog foarte mult să-mi spuneți de ce mai plătesc pensie de întreținere, dacă fica sa căsătorit?
Răspunde
Ani 24.10.2021
Tatăl copilului meu nu a contribuit la creșterea fiului nostru în vârstă de trei ani jumătate. Nu doresc nimic doar că a început cu pretenții dorind să ia copilul, copil ce nu îl știe de tată. Există posibilitatea să fie decăzut din drepturi dată fiind situația prezentată?
Răspunde
marlene duduman 17.09.2021
Buna ziua! Va rog sa-mi spuneti ....daca baiatul meu ,in varsta de 19 ani, este student la zi dar cu taxa,mai beneficiaza de pensie alimentara? Va multumesc!
Răspunde
andreea 22.10.2021
Buna ziua,am doi copii minori,traim in Germania,tatal lor este in Qatar( prezent foarte rar in viata lor),fiica mea cea mare are 20 de ani ea traieste cu bunica in Sudan unde studiaza la facultate,Am depus custodia totala pentru cei doi copii minori care sunt cu mine,dar pe tot parcursul nu am mentionat de fiica cea mare ea fiind majora si nu a vazut relevant sa o iplic si pe ea.Copii minori au fost la audienta in Curte si au mentionat de sora lor cu care noi avem contact zilnic.Judecatoare a fost surprinsa ca eu nu am spus nimic de ea..Intrebarea mea este :ce consecinte pot fii s-ar putea sa
Citește mai mult nu primesc custodia minorilor pentru ca nu am mentinut existenta ficei majore? Sau nu are legatura una cu alta ?
Răspunde
Daniela 21.07.2021
Buna ziua.. locuesc in Italia din 2003impreuna cu fii miei..sunt divorata ,fostul sot este in Romania..unul din fii miei face universitate iar taxele sunt de 8650 euro pe an..as dori sa stiu daca fostul sot este obligat la plata jumatatii taxelor
Răspunde
Vlad Răzvan florin 12.06.2021
Bună seara , am și eu nevoie de un ajutor dacă se poate , pentru mamă. Este pe străzi de 5 -6 ani , tatăl meu a lăsat-o , este foarte bolnavă , tata nu m-ai dorește să fie cu ea , povestea mea este foarte tristă , nu știu la cine să m-ai apelez , vă rog din suflet să mă ajutați.
Răspunde
Măcean Marius 12.11.2020
Bună seara.
As-i avea o întrebare la dvs
Eu sunt în Germania de 3 ani și un 1 an locuiesc singur în Germania de oarece soția mea cu fetița mea de 4 anișori sau re întors în România . Problema este că soția mea nu mai vrea ca să stea cu mine și nu vrea nici ca să divorțeze de mine . Ia spune că nu vrea ca să divorțeze de mine pe motiv ca așa sunt obligat ca să îmi întrețin familia ( menționez că soția nu lucrează nici unde ) Eu în fie care lună îi trimit 200 euro alocația fetei + 250 euro pentru întreținerea feței . Ce mă sfatuiti ca să fac ? Sunt obligat ca să o întrețin și pe ia dacă încă mai
Citește mai mult este căsătorită cu mine ? De și nu mai vrea ca să stăm împreună și să o creștem pe fetița noastră împreună . Vă mulțumesc frumos !
Răspunde
MARIA CLEOPATRA 15.01.2020
BUNA ZIUA . COPILUL MEU CARE ARE VARSTA DE 18 ANI AR MAI BENEFICIA PENSIA ALIMENTARE IN CAZUL IN CARE AR TERMINA LICEUL LA FRECVENTA REDUSA?
Răspunde
Popescu Cornel 20.09.2019
Buna ziua. Întrebarea este, dacă copilul meu în vârstă de 23 ani, a terminat facultatea, nu are un venit, însă urmează un masterat, mai beneficiază de pensie de întreținere în continuare ??
Răspunde
Maria Liliana Geanta 30.06.2019
Buna ziua! Tata are 86 de ani in 2015 a facut un acv acum dupa decesu-l mame-i mele in 2010 Tata a lasat casa fratelui meu ptr. Certuri,am hotarit sa sa duca sa ste-a in casa mea singur ptr. Ca Asa vin fratii de pocainta la el,si asa au trecut 9 ani linistiti,acum 2 saptamini a pierdut portofelul, a fost regasit eu am blocat cardu-l de pensie,Sora mea mai mare a retinut toate actele plus cardul spunind ca este batrin bolnav ca nu intelege ce face cu bani,el de 2 saptamini ma suna si imi spune sa o rog sa-i de-a actele cardu-l etc,mu mai maninca,sora mea pe 16 iulie ia facut o programare la
Citește mai mult doctor neurolovic cunostiintele ei si imi spine ca asa sa-l baga-m la azil de batrini ,eu nu sint de Acord,eu traiesc in Italia ,ea ma ameninta cu legea in Romania ca trebuie sa am grija de tara,dar eu am nu mai ca mie mi se pare un abuz,fata de tata ,el are dreptu-l sa daca ce foreste cu bani lui nimeni nu trebuie sa retina doc.,

Multumesc doresc un sfat in amanunt asa pot sa-i trimit si sore-i mele aceste informatii


Multumesc
Răspunde
Daniela 16.05.2019
Buna ziua! Intrebarea mea este daca fiul meu de 20 ani student la facultate militara beneficiaza in urma divortului de pensie de la tatal lui? mentionez ca in institutiile militare cazarea, masa si studiile sunt gratuite. In acest sens pun intrebarea, studentul militar mai primeste pensie?
Răspunde
goldic daniela 16.05.2019
Buna ziua!intrebarea mea este daca fiul meu de 20 ani student la Facultate militara, in urma divortului va beneficia de pensie alimentara de la tatal lui. La institutia de invatamant militar masa, cazarea si scolarizarea sunt suportate de MAPN. Mai poate primi pensie ?
Răspunde
Aura 1.01.2019
Dacă copilul împlinește 18 ani dar mai are un an de școală.. pentru a termina liceul..mai.poate primi pensie de la tata l lui..pana la terminarea școlii??
Răspunde
Mihaela 29.12.2018
Bună seara ! Pentru o persoană care are 18 ani și are pensie de întreținere în continuare deși în luna septembrie a picat și BAC 2 și nu mai frecventează nici o formă de învățământ,din luna august este angajata cu carte de muncă,cum pot opri reținerea.
Răspunde
Ioana Tudor 20.04.2019
Am terminat liceul la 18 ani si m-am angajat sa-mi pot castiga existenta...Cum se practica acum,scoala particulara de genul ,, FEG " primesc absolventi fara a promova examenul de bacalaureat. Pe bune,ce scoala este !? Intreb pe cei care au absolvit o facultate ori o alta institutie de stat... Dvs. de ce a-ti invatat carte si promovat bac-ul ? Se poate si fara bac... Asa cum s-au gasit in sistemul medical cu diplome false,ei sunt viitorii asistenti medic. Asta este realitatea...! La 20 de ani sa te intretina parintii este rusinos. Sa fiti destepti si fara frica...!
Răspunde
Maria Nicoleta 29.10.2018
Buna seara...Va rog să ma ajutați cu un răspuns ? Momentan nu sunt divorta ,copilul de 12 ani este cu mine în Londra la școala ...pot beneficia de pensie alimentara ...sau după divorț .... Mulțumesc !
Răspunde
Marian ionel 30.09.2018
Daca copilu a inplinit varsta de 18ani si face seralul sunt obligat sai mai platesc pensie alimentata?
Răspunde
Sorin 28.09.2018
Are 25 ani si sotul ei lucreaza,tot platesc cu toate ca sa casatorit ?
Fica e la facultate.
Răspunde
Mihaela 28.09.2018
Daca copilul este in clasa a 12 a si locuieste cu tatal,acesta are dreptul sa o dea afara din casa?Eu nu detin nici o locuinta pe teritoriul Romaniei.Avem o custodie comuna si ii platesc pensia alimentara stabilita de lege.Unde va putea sa stea copilul pana la finalizarea studiilor?pentru ca eu nu imi permit sa ii platesc singura chiria si intretinerea
Răspunde
Sorin 18.09.2018
Daca fica se marita si face facultate m-ai platesc pensie alimentara.
Răspunde
Ciolpan Marina 30.12.2018
Nu sunteti obligat sa ii platiti pensie de intretinere in aceasta situatie.
Răspunde
Mirela 18.08.2018
Bună. Am și eu o întrebare. Sunt într un conflict cu mama mea și mă 5ot amenință că mă da afară din apartamentul proprietatea personala a ei.am întreținut și modernizat aparlamentul în ultimul 20 ani ea locunde împreună cu soțul ei actul în alta parte.am în întreținere un copil minor fiind divorțată. Are dreptul legal sa mă dea afară? Va rogarantam precizați și articolele pro și contra răspunsului dv.Mulțumesc
Răspunde
Ana 19.06.2020
Nu, o acuzați de abandon familial, daca nu puteți platii chirie și întreținere singura,legea prevede drept de întreținere benevol sau o dați în judecată. Rude până la gradul 2. Drept de întreținere,abandon familial. Ambele pe penal,face pușcărie.
Răspunde
Bogdan 2.08.2018
Buna ziua care ma poate ajuta cu o problema
Am in întreținere 2 bătrâni (bunci) îi am de 9 ani și iei acum vor sa ma dea afara nu ma mai vor pe mn ce drepturi am eu ? Ei au dreptul de locuire și întreținere
Răspunde
Andreea 17.03.2018
Buna ziua!Va rog sa ma ajutați cu un răspuns..
Am 23 de ani,părinții mei sunt divorțați de când eu aveam doar un an.Tatăl meu mi-a plătit pensie alimentara pana am terminat liceul.Apoi,pt ca nici mama mea nu are o situație financiara buna si nu beneficiez de niciun alt ajutor,nu am putut continua studiile pt ca a trebuit sa muncesc foarte mult,cum am putut(inclusiv in afară) ca sa ma întrețin.
Acum m-am hotărât sa încep facultatea din toamna(voi împlini 24 de ani in toamna) pt ca mi-am dat seama ca la nivelul la care ma aflu acum si cu salariul minim pe care il câștig lunar ,nu pot sa evoluez
Citește mai mult cu nimic si abia ma întrețin..
Daca il dau in judecată pe tatăl meu,este obligat sa îmi plătească pensia alimentara pana finalizez facultatea(3 ani)?Sau doar pana împlinesc varsta de 26 de ani?Si exista posibilitatea sa lucrez part-time in timpul facultății,sau daca am un venit nu mai pot beneficia de pensie alimentara?Întreb pt ca nu cred ca o sa fie suficienta suma de bani de la tatăl meu sa ma intretin(stau si cu chirie).Va mulțumesc!
Răspunde
Dan 2.03.2018
Buna seara imi puteti spune va rog dak un copil major 25de ani in prezent face master are un venit de 2300 de lei pe luna a facut imprumut la banca de 8000de €,mai are dreptul la pensie de intretinere multumesc
Răspunde
Ciolpan Marina 30.12.2018
Nu mai are dreptul la intretinere intrucat realizeaza venit si se poate intretine singur din munca.
Răspunde
Dragos 19.02.2018
Buna ziua! Va rog sa imi spuneti care este modalitatea de aplicare a unei popriri cumulate asupra veniturilor din salarii daca sotul si sotia au in intretinere doi copii studenti cu varste mai mici de 26 ani. Care este partea din venit care poate fi retinuta? Multumesc!
Răspunde
Iozefina 23.12.2017
Sunt obligata de lege sa plătesc minorului suma de 310lei dar nu realizez nici un venit va rog să-mi răspundeți de ce la început plăteam 175 lei
Răspunde
elena 11.11.2017
Buna ziua!Va rog sa ma ajutati cu un raspuns la o intrebare.Sunt studenta anul intai la facultatea de stat ,fara taxa,mentioez ca am 19 ani.Parinti mei sunt divortati de 5 ani.Conform hotatari judecatoresti tatal meu trebuie sa-mi plateasca pensie alimentara,pana acum si a facut datoria doar atunci cand isi amintea(o data la 2-3 luni).Tata nu doreste sa vorbeasca cu mine,pentru a putea purta o discutie despre pensia alimentara.Am aflat din surse sigure ca este plecat afara sa munceasca,asadar castiga o suma frumusica,mie dandu-mi in jur de 400 de Ron pe luna.Ce este de facut? Mentionez ca nu
Citește mai mult stiu sigur la ce firma sau in ce tara lucreaza tatal meu.Daca as vrea sa ma angajez part-time,as mai avea sanse sa iau pensie alimentara? Astept un raspuns.Multumesc!
Răspunde
ramona roman 22.05.2017
Buna ziua! Va rog sa ma ajutati cu un raspuns la intrebarea mea. Daca sunt majora, studenta, parintii mei nu sunt divortati, mama nu are un servici iar tatal lucreaza in italia castigand 1700€ lunar, ce demersuri pot face ca tatal sa fie ogligat a mi acorda o suma lunara?multumesc frumos
Răspunde
paul mihai 8.08.2017
pasul-1 ma-ma ta sa ceara divortul apoi tu sa-l actionezi in instanta pentru ajutorul de intretinere daca nu ai depasit virsta de 26 ani
Răspunde
Loredana Kelhetter 29.03.2017
Bunä seara
Dacä copilul a fäcut 19 ani si este in clasa a 11 a de 3 ani in clase diferite trebuie totusi plätitä pensia alimentarä ca si pinä la majorat adicä aceeasi sumä ?
As dori un räspuns corect multumesc
Răspunde
Rodica Cerga 21.03.2017
Bună ziua, sunt căsătorită, avem un băiețel de un an. Soțul a plecat la muncă în Israel, el nu trimite bani la copil, iar eu nu am cu ce-l întreține fiindcă sunt în concediu de maternitate. Este posibil ca el să fie obligat șă întrețină copilul cu bani? Mulțumesc anticipat.
Răspunde
Popescu Elena 27.09.2021
Bună ziua! Dați soțul în judecată și, da, este obligat sa platească pensie. Dar mai întâi trebuie să divorțați.
Răspunde
Onisor irina 15.03.2017
Buna am fost casatorita si am un copil dupa divorce copilul a ramas la tata eu trebuia sai platesc Pensia de intretinere si nu am avut de unde sai dau bani ca mai am inca 4 copii sant obligata sai dau daca mai am si alti copii
Răspunde
Diana 5.03.2017
Buna, sunt majora si locuiesc cu parintii mei. Mama nu a acceptat sa platesc vreo factura in casa, deci nu am contribuit la plata cheltuielilor, nu am facut imbunatatiri. Ai mei sunt proprietari in proportii egale. Tata-miu mi-a luat cheile de la casa si ma vrea plecata, cu intentia de a-l aduce pe tatal lui in casa. Eu pot face ceva sa nu fiu evacuta, intrucat inteleg ca tatal are dreptul de a demara procedura evacuarii in ce ma priveste? Multumesc!
Răspunde
RADU SORINEL 22.01.2017
Exista vreo obligatie legala din partea parintilor ca sa admita ca un copil in varsta 36 ani, salariat si propietar de locuinta sa locuiasca in domiciliul parintilor daca acestia nu vor asta?
Răspunde
Escobar 22.01.2017
Nu, dar e foarte trist ca se pune o astfel de problema
Răspunde
dana 21.11.2016
dintr-o casatorie din iubire s-a nascut o fetita..cand avea 9 ani tatal i-a spus ca va ajunge prostituata impreuna cu mama ei si le-au abandonat...de atunci nici un simplu LA MULTI ANI la telefon,doar stie ca se cheama ca tatal ei...acum aceeasi fetita are 23 ani,este la master,lucreaza in zilele care nu are ore,si mama ei,adica eu ,sunt mandra de ea si imi doresc ca fiecare lacrima de a mea sa fie o zi de fericire pentru ea...daca cineva crede ca un copil singur in bucuresti poate manca,imbraca,sa plateasca chirie 180 euro/luna,curent,rechizite si taxe scolare,sau cheltuieli
Citește mai mult neprevazute(onomastica,nunta,botez,care esti obligat sa mergi si platesti mai mult biletul de tren decat darul)poate sa traiasca din 400 lei pensie alimentara,se inseala.....aceasta pensie e doar o razbunare ca tatal sa-si aduca aminte o data pe luna ca are un copil....oricum peste 3 ani o sa uite de ea...(dar si-a facut alta...sper sa aiba dragoste de tata)

acum traiesc doar sa o pot vedea cu visul implinit,si sa-mi cresc nepotii cand va fi destinul...sa-i pot da ce-mi cere,si sa mor in momentul cand nu ma pot intretine,sa nu fiu o greutate pentru ea....pentru mine este si va fi aerul meu,nu "un intretinut"
Răspunde
Ella 6.07.2017
Buna ,Dana!In aceeasi situatie sunt si eu cu fiica mea.Insa suma pe care a a primit-o a fost (este 110 ron ) .Nu intreba cum m-am descurcat.As fi pupat pamantul sa fi avut lunar 180 euro pe luna.Oricum viata de Bucuresti , de student este f. scumpa.
Răspunde
Avocat 22.01.2017
Asa este, dar asta e legea si, in plus, ceea ce plateste tatal este doar partea lui din obligatia de intretinere, stabilita astfel incat sa mai poata trai si el, insa aveti obligatia sa contribuiti si dvs. la intretinerea fetei, adica, suma platita de catre tata nu se stabileste in mod neaparat de asa natura incat copilul respectiv sa nu mai aiba nevoie de nimic. Acum, ca unii copii au norocul ca tatal lor sa aiba un salariu atat de mare incat sa fie suficient sa traiasca din pensia platita de acesta, este alta poveste. Insa sunt doar exceptii. Evident ca daca i se majoreaza salariul, puteti si dvs oricand sa cereti majorarea pensiei de intretinere.
Răspunde
Pascal Adrian 8.11.2016
INDEMNIZAȚIA de HANDICAP, cum este ea reglementată prin dispozițiile Legii Nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, are însă o destinație specială, conform prevederilor ART. 2 din lege, în sensul că este acordată în scopul recuperării și integrării sociale a persoanelor încadrate în grad de handicap, așa încât, în accepțiunea prevederilor ART. 728 alin. 7 C. pr. civ, NU POATE forma obiectul unei obligații(pensii) de întreținere pentru minori sau majori.
Prin urmare, veniturile realizate de dvs, care pot fi avute în vedere la determinarea întinderii
Citește mai mult obligației(pensiei) de întreținere, SUNT RAPORTATE NUMAI la pensia de invaliditate.
`
JURISPRUDENȚĂ:
"... în ceea ce privește mijloacele materiale ale celui ce prestează întreținerea se are în vedere, în accepțiunea prevederilor art. 527 al. 2 C. civ., veniturile și bunurile acestuia, precum și posibilitățile de realizare a acestora, dar și celelalte obligații ale sale.
În cauză, în considerentele hotărârii atacate s-a reținut, sub acest aspect, că veniturile realizate de pârât sunt în sumă de 584 lei, lunar, avându-se în vedere înscrisurile depuse, conform cărora, acesta beneficiază de o pensie de invaliditate, în cuantum net, lunar, de 350 lei, precum și de o indemnizație, lunară, ca persoană cu handicap, în cuantum de 234 lei.
Această indemnizație, astfel cum este ea reglementată prin dispozițiile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, are însă o destinație specială, conform prevederilor art. 2 din lege, în sensul că este acordată în scopul recuperării și integrării sociale a persoanelor încadrate în grad de handicap, așa încât, în accepțiunea prevederilor art. 728 al. 7 C. pr. civ, nu poate forma obiectul unei obligații de întreținere, criticile formulate de apelant, sub acest aspect, fiind deci întemeiate.
Prin urmare, veniturile realizate de pârât, care pot fi avute în vedere la determinarea întinderii obligației ..."; - (Trib. Hunedoara, S. I. civ., dec. nr. 4/A din 13-Ianuarie-2014).
`
"... la stabilirea cuantumului obligaţiei deîntreţinere trebuie avută în vedere numai pensia pentru limită de vârstă, nu şi indemnizaţia de handicap, deoarece prestaţiile sociale cu afectaţiune specială nu pot fi urmărite pentru niciun fel de datorii, întrucât nu au caracter permanent, ci doar pe o anumită perioadă, după care persoana e revizuibilă ..."; - (Judecătoria Găești, Sentința Civilă Nr. 911/2010, portal.just.ro).
Răspunde
Pascal Adrian 8.11.2016
JURISPRUDENȚĂ - OBLIGAȚIA DE ÎNTREȚINERE RAPORTATĂ PROCENTUAL LA PENSIA DE BOALĂ:
`
"... având în vedere că, potrivit dispoziţiilor art.529 alin.1 Cod civil,
întreţinerea este datorată potrivit cu nevoia celui care o cere şi cu mijloacele
celui care urmează a o plăti, că pârâtul realizează venituri(424 lei) cu caracter de
continuitate, aşa cum rezultă din cuponul de pensie depus la dosar, vazand
dorinta acestuia sa se implice in viata minorei conform prorpiei declaratii,
,văzând şi faptul că reclamanta si-a raportat cererea la venitul minim pe
economie , instanţa, urmează sa oblige pârâtul sa
Citește mai mult plateasca reclamantei o
contributie lunara de intretinere in cota de 1/4 parte din venitul net realizat,
incepând cu data introducerii actiunii şi până la majoratul minorei, sau până la
schimbarea împrejurărilor avute în vedere la pronunţarea prezentei sentinţe ..." - (Judecătoria Timișoara, Sentința Civilă Nr. 6496 din 11.05.2015).
`
"... în ceea ce priveşte cuantumul pensiei de ¼ din venitul net realizat, dispoziţie invocată a fi nelegală în hotărârea instanţei de fond de către reclamanta şi această critică va fi înlăturată raportat la faptul că reclamantul este beneficiarul unei pensii de invaliditate astfel că la veniturile nete concrete realizate urmează a fi raportată contribuţia de întreţinere şi nu la venitul minim pe economia naţională astfel cum solicită reclamanta apelantă ..." - (Tribunalul Timiș, Decizia Civilă Nr. 1299/A/2015 din 22-Decembrie-2015).
`
"... la stabilirea cuantumului pensiei de întreţinere trebuie avute în vederea veniturile lunare permanente obţinute în calitate de pensionar de către pârât, nu şi suma reprezentând cuantumul chiriei de care beneficiază lunar o altă persoană, respectiv societatea comercială la care pârâtul are calitate de asociat unic. Articolul 94 C. fam. se referă doar la veniturile realizate periodic şi permanent de către debitorul întreţinerii, iar nu şi cele aparţinând unei alte persoane fizice ori juridice. Suma reprezentând cuantumul chiriei nu intră direct în activul patrimonial al pârâtului, ca persoană fizică, ci aparţine şi trebuie evidenţiată în contabilitatea unei societăţi comerciale, la care pârâtul este asociat, dar chiar şi în această situaţie suma respectivă trebuie avută în vedere la stabilirea anuală a rezultatelor economico-financiare ale societăţii menţionate, iar doar în situaţia în care ar fi profitabilă, pârâtul ar obţine un venit personal, dar care însă nu are caracter lunar, ci anual, deci nu poate fi avut în vedere la plata unei pensii de întreţinere lunare, în această situaţie, singurele venituri certe, permanente, obţinute lunar de către pârât sunt cele din pensia de boală, în cuantum de 437 lei, iar în funcţie de aceste venituri certe, tribunalul a stabilit în favoarea minorului o pensie lunară de întreţinere de 109 lei, pe care pârâtul va fi obligat să o plătească reclamantei începând cu data pronunţării hotărârii de către prima instanţă şi până la majoratul minorului ..." - (Trib. Bistriţa-Năsăud, s. civ., dec. nr. 12/2009, nepublicată).
Răspunde
Diana Elena 4.11.2016
Bună ziua! Daca părinții mei au divorțat iar eu sunt studenta, in grija mamie, cum pot proceda sa obțin pensie de întreținere? Care ar fi actele si cui ar trebui să ma adresez? Mulțumesc!
Răspunde
Pascal Adrian 5.11.2016
LA JUDECĂTORIE - se depune în DUBLU exemplar următoarele:
1) cerere de chemare în judecată.
2) copie certificat de naștere.
3) copie buletin de identitate.
4) adeverință de studii de la secretariatul facultății semnată și de decan.
Răspunde
marc anamaria 26.10.2016
Va rog sa-mi spuneti daca un parinte este obligat sa-si intretina copilul major la varsta de 21 de ani daca nu mai studiaza?
Răspunde
Pascal Adrian 5.11.2016
Nu. De la majorat(18 ani), copilul major care nu este student, trebuie să muncească.
Numai majorii care studiază mai pot beneficia de pensie de întreținere, și numai pe perioada studiilor, dar nu mai mult de 26 de ani.
Răspunde
Elena 21.10.2016
Buna ziua! ashi dori sa mi se azplice,,dar daca mama fiind invalid de gr.1 tatal nu e in tara,,citatia ,unde s-a luat decizie,,in privinta pensiei alimentaredin 2011..am dreptul de a apela la un nou cod de intretinere shi anume pensie alimentara,,pentru ca educatia si multe cheltuieli au fost facute nu de tatal copiilor,avind 2 copii,,amindoi fiind minori+ nu le este oferit spatiu locativ!!! va multumesc anticipat ,astept cu speranta vesti bune,,cu stima Elena!
Răspunde
Bogdan 23.08.2016
Buna ziua. Daca sunt student si ma casatoresc mai am dreptul la pensie de intretinere pentru studii pana la 26 ani?
Răspunde
Pascal Adrian 14.10.2016
Dacă te căsătorești, soții se întrețin reciproc prin solidaritate. Majorii căsătoriți nu mai beneficiază de pensie de întreținere din partea părinților pentru continuarea studiilor până la maxim 26 de ani, decât în cazuri excepționale de forță majoră.
Răspunde
Adrian 12.10.2016
JURISPRUDENȚA spune că Nu mai ai drept la pensie de întreținere dacă lucrezi:
"Copilul major, pentru a beneficia de întreţinere de la părinţii săi, trebuie să facă dovada că se află în continuarea studiilor, presupunându-se că din acest motiv este în incapacitate de a munci, ce determină o stare de nevoie. Urmarea unor cursuri cu frecvenţă redusă nu îl împiedică însă să obţină venituri. De altfel, şi în cazul copilului minor, dacă acesta are venituri proprii care sunt îndestulătoare pentru nevoile sale, părinţii nu sunt obligaţi la întreţinere. Deci, cu atât mai mult, copilul major care poate
Citește mai mult realiza venituri, programul cursurilor pe care le urmează neîmpiedicându-l să muncească, nu poate solicita întreţinere de la părinţii săi". - (Trib. Călăraşi, dec. civ. nr. 640/R/2010, portal.just.ro).
Răspunde
Pascal 12.10.2016
Dacă lucrezi, nu te mai afli în stare de nevoie și nu mai poți beneficia legal la pensie de întreținere.
Dacă totuși salariul nu-ți este suficient pentru continuarea studiilor, atunci se pronunță instanța de judecată, care va analiza dacă te mai afli în stare de nevoie, sau nu.
Răspunde
Daniela 12.10.2016
Simplul fapt ca majorul care nu a implinit 26 de ani se afla in continuarea studiilor reprezinta "starea de nevoie". Exemplu de hotarare judecatoreasca, pronuntata dupa intrarea in vigoare a Noului Cod Civil:

"Practica judiciară și literatura de specialitate au asimilat acestei stări și imposibilitatea de a munci a copilului major aflat în continuarea studiilor. Această incapacitate este prezumată și de legiuitor prin dispozițiile art.66 alin.1 lit. b din Legea pensiilor 19/2000‚ privind durata acordării pensiei de urmaș pentru copiii care își continuă studiile, care limitează în timp această
Citește mai mult obligație până la împlinirea vârstei de 26 de ani."

Detalii: legeaz.net/spete-civil-judecatoria-campina-2013/pensie-intretinere-sentinta-499-18-02-2013-e7e

In opinia mea, se poate cere pensia si daca nu sunt suficiente veniturile obtinute prin munca in cazul in care, de exemplu, programul de studiu ii permite copilului sa se angajeze doar cu jumatate de norma. Este tot o stare de necesitate. Evident, pensia ar trebui diminuata / ajustata avand in vedere veniturile obtinute prin munca. Dar o solutie de respingere in totalitate a cererii de obligatie de intretinere intr-un astfel de caz mi-ar parea vadit inechitabila.
Răspunde
Lore 20.07.2016
Buna ziua. Am si eu o intrebare; in cazul unui copil major, care isi continua studiile la facultate dar cu frecventa redusa si are si un loc de munca in acelasi timp, se mai plateste pensie alimentara?
Răspunde
Adrian 12.10.2016
Nu mai are drept la pensie de întreținere dacă lucrează, spune legea și jurisprudența:
"Copilul major, pentru a beneficia de întreţinere de la părinţii săi, trebuie să facă dovada că se află în continuarea studiilor, presupunându-se că din acest motiv este în incapacitate de a munci, ce determină o stare de nevoie. Urmarea unor cursuri cu frecvenţă redusă nu îl împiedică însă să obţină venituri. De altfel, şi în cazul copilului minor, dacă acesta are venituri proprii care sunt îndestulătoare pentru nevoile sale, părinţii nu sunt obligaţi la întreţinere. Deci, cu atât mai mult, copilul major
Citește mai mult care poate realiza venituri, programul cursurilor pe care le urmează neîmpiedicându-l să muncească, nu poate solicita întreţinere de la părinţii săi". - (Trib. Călăraşi, dec. civ. nr. 640/R/2010, portal.just.ro).
Răspunde
Pascal 12.10.2016
Categoric NU. Dacă lucrezi, nu te mai afli în stare de nevoie și nu mai poți beneficia legal la pensie de întreținere.
Răspunde
Daniela 25.07.2016
Da, se plateste. Legea nu distinge ca facultatea trebuie facuta la zi sau ca nu se mai plateste pensie daca se face la fara frecventa sau la distanta. Unde normele legale nu disting, nici noi nu putem sa o facem.
Răspunde
simi 30.08.2016
Daniela,habar n-ai .Daca ai loc de munca legal NU primesti un leu de la nimeni,pe ce lume traiesti?Normele legale disting,citeste.
Răspunde
Ioana 1.08.2016
Daca apreciati ca existe motive pentru care nu se justifica plata pensiei alimentare puteti face o cerere de incetare a pensiei de intretinere la instanta. Am gasit aici un model:
legeaz.net/modele/modell-cerere-incetare-pensie-intretinere-alimentara
Răspunde
Daniela 30.08.2016
Simi, de cele mai multe ori salariul primit de un tanar la inceput de drum nu este "indestulator" asa cum "distinge" legea pentru a plati taxele unei facultati private, de exemplu. Si legea nu distinge daca facultatea trebuie sa fie privata sau de stat - fara taxe ;)
Răspunde
Daniela 12.10.2016
Starea de nevoie / imposibilitatea de a munci este justificata prin insasi continuarea studiilor. Jurisprudenta: legeaz.net/spete-civil-judecatoria-campina-2013/pensie-intretinere-sentinta-499-18-02-2013-e7e

In opinia mea, se poate cere pensia si daca nu sunt suficiente veniturile obtinute prin munca in cazul in care, de exemplu, programul de studiu nu ii permite copilului sa se angajeze cu norma intreaga.
Răspunde
onose mariana 8.07.2016
A fost stabilita o pensie de intretinere de 350 lei , aceasta suma a fost retinuta din salariu . Au trecut cei 3 ani de scoala ( FEG ) . Acum se inscrie la alte cursuri FEG , alta specialitate , e valabila aceeasi hotarare judecatoreasca de 350 lei , pana la 26 ani sau trebuie deschis un alt proces si altqa hotarare judecatoreasca pt urmatorii 3 ani !! Multumesc !!
Răspunde
Pascal 12.10.2016
Numai dacă nu lucrezi. Dacă ești angajat, se consideră că nu te mai afli în stare de nevoie, însă dacă nu-ți ajung banii, instanța de judecată va analiza existența sau inexistența stării de nevoie.
Răspunde
Daniela 25.07.2016
Este valabila aceeasi hotarare.
Răspunde
simi 30.08.2016
nu,nu este valabila ptr ca alte cursuri si alta specializare nu reprezinta continuarea studiilor ci alte studii.
Răspunde
Daniela 30.08.2016
@simi te inteleg, probabil esti un parinte aflat in situatia asta, dar nu trebuie sa dezinformezi. Asteapta sentinta judecatorului in cazul tau mai intai, altfel doar interpretezi legea dupa cum ti-ar placea tie si banuiesc ca nu ai studii juridice.
Răspunde
georgiana 14.05.2016
daca parintii unui copil au popriri pe salarii de 1/2 din drepturile salariale?cat este legal sa se opreasca?pt ca nu ne mai raman bani pt intretinerea copilului dar vrem sa platim si creditorilor...
Răspunde
Pascal 12.10.2016
50% e maxim dacă sunt ai multe popriri de la mai mulți creditori, iar dacă este o singură poprire de la un singur creditor, atunci e maxim 33%.
Răspunde
Nelson Denisa 8.05.2016
Dreptul comun în materia obligaţiei de întreţinere îl constituie Titlul II din Cartea a II-a a Codului civil, existând şi reglementări speciale ale acestei obligaţii în art. 325 (între soţi), art. 389 (între foştii soţi) şi art. 402 şi art. 499 Noul Cod Civil (între părinţi şi copii).

Aşadar, obligaţia de întreţinere există între: soţ şi soţie, rudele în linie dreaptă, fraţi şi surori, alte persoane anume prevăzute de lege (art. 516-518 Noul Cod Civil ), şi anume între:

- foştii soţi;
- soţul părintelui copilului la a cărei întreţinere a contribuit şi acest copil;
- copilul întreţinut de soţul
Citește mai mult părintelui său care l-a întreţinut timp de 10 ani şi acesta;
- moştenitorii persoanei care a fost obligată la întreţinere sau care a dat întreţinere fără a avea obligaţia legală şi cel întreţinut.

Codul civil instituie ordinea de plată a întreţinerii (art. 519 Noul Cod Civil), condiţiile obligaţiei de întreţinere (524-528 Noul Cod Civil), precum şi stabilirea şi executarea obligaţiei de întreţinere (art. 529-534 Noul Cod Civil).

Conform art. 529 Noul Cod Civil, întreţinerea este datorată potrivit cu nevoia celui care o cere şi cu mijloacele celui care urmează a o plăti. Când întreţinerea este datorată de părinte, ea se stabileşte până la o pătrime din venitul său lunar net pentru un copil, o treime pentru doi copii şi o jumătate pentru trei sau mai mulţi copii. Cuantumul întreţinerii datorate copiilor, împreună cu întreţinerea datorată altor persoane, potrivit legii, nu poate depăşi jumătate din venitul lunar al celui obligat.

Potrivit art. 530 Noul Cod Civil, obligaţia de întreţinere se execută în natură, prin asigurarea celor necesare traiului şi, după caz, a cheltuielilor pentru educare, învăţătură şi pregătire profesională. Dacă obligaţia de întreţinere nu se execută de bună-voie, în natură, instanţa de tutelă dispune executarea ei prin plata unei pensii de întreţinere, stabilite în bani. Această pensie poate fi stabilită sub forma unei sume fixe sau într-o cotă procentuală din venitul net lunar al celui care o datorează.

Conform art. 531 Noul Cod Civil, pensia de întreţinere poate fi modificată sau se poate hotărî încetarea plăţii ei, în funcţie de mijloacele celui care o prestează şi nevoia celui care o primeşte.
Răspunde
Marina 12.10.2015
Despre cei care uita prea devreme ca sunt parinti, provoaca traume sufletesti copiilor, apoi se poarta ca niste"adolescenti", uitand ce inseamna sa fii parinte, ce responsabilitate morala au fata de tinerii ramasi in deriva, fara sa le pese pe ce drum vor apuca in viata fara sprijin, nu merita sa se vorbeasca. Apoi vin cu pretentia ca vor sa fie respectati. Uita ca primesc ceea ce ofera si se mai considera si nedreptatiti. Eu ii intreb: Ce pret are copilul tau? Ce rost ai in viata, daca il tratezi ca pe o povara? E singura ta mandrie adevarata, iar masteratele si doctoratele le fac copiii
Citește mai mult buni, care merita un parinte adevarat, dar uneori parintii nu- si merita copiii.
E trist ca legile trebuie sa ne spuna ce inseamna moralitatea. Cat or costa lacrimile tinerilor abandonati, care nu au putere sa isi aduca in fata instantei parintii? Eu platesc un psiholog de 2 ani pentru fiica mea care are parte de un astfel de tata si din pacate tot sufera, iar lui nu i-a pasat niciodata. Legea e prea blanda, credeti-ma....
Răspunde
mirella11 20.11.2015
MARE PACAT FATA DE ACEI COPII .. DAR MACAR A AVUT PARTE DE O MAMA CEEA CE ESTE IMPORTANT IN SCHIMB EU MATUSA SANT SINGURA FARA SPRIJIN D P PARINTILOR NEPOATEI ...
Răspunde
BURSUC MIA 21.08.2014
Intrebare
Cum poate fi obligat celalalt parinte, in lipsa unui divort, sa participe la intretinerea copiilor, care sunt procedurile legale de constrangere?
Va multumesc
Răspunde
Adriana 16.05.2015
Plangere penala pentru abandon de falimile si/sau actiune de obligare la asigurarea intretinerii.
Răspunde
Denisa Nelson 15.01.2014
JURISPRUDENŢĂ

1. Având în vedere obligaţia de creştere ce incumbă părinţilor, întreţinerea este datorată şi de părintele căruia nu i-a fost încredinţat minorul, stabilită potrivit cu nevoia celui ce o are şi cu mijloacele materiale de care dispune cel obligat a o plăti (C.A. Timişoara, dec. nr. 884/2001, în D. Tiţian, A. Constantin, M. Cîrstea p. 363).

2. Cuantumul obligaţiei de întreţinere se stabileşte în raport de starea de nevoie în care se află copilul, dar şi de posibilităţile de plată pe care le are debitorul. Prezumţia instituită de lege că minorul este în nevoie este una simplă, care
Citește mai mult poate fi răsturnată prin administrarea de probe (Trib. Bucureşti, s. a IV-a civ., dec. civ. nr. 959/2009, în E. Roşu, D.A.T. Râdulescu p. 141).

3. Acţiunea prin care copilul major aflat în continuarea studiilor solicită pensie de întreţinere de la părinţii săi are la bază obligaţia specială de educare şi instruire pe care părinţii o au faţă de copiii lor. Această obligaţie legală nu are numai un aspect nepatrimonial, ci şi unul patrimonial, este distinctă de obligaţia prevăzută de art. 86 C. fam. (în prezent art. 524-526 NCC - n.n.) şi, ca atare, nu poate fi limitată până la majoratul copilului, ea existând pe toată perioada de timp în care copilul îşi desăvârşeşte studiile, dar nu mai mult de împlinirea vârstei de 25 de ani (în prezent 26 de ani - n.n.), dată până la care, în mod normal, un tânăr poate termina studiile universitare (C.A. Croiova, dec. nr. 8629/1999 şi dec. nr. 289/1997)

4. Obligaţia părinţilor subzistă şi în cazul în care copilul urmează cursurile unei unităţi de învăţământ cu caracter privat, care funcţionează în condiţiile legii, deoarece nicio dispoziţie legală nu condiţionează dreptul copilului major aflat în continuarea pregătirii profesionale de a urma studiile într-o instituţie de învăţământ de stat, o astfel de distincţie fiind inadmisibilă, reprezentând un adaos la lege (C.A. Craiova, dec. nr. 8658/1999 şi dec. nr. 340/1997, în Lege 4).

5. Copilul major, pentru a beneficia de întreţinere de la părinţii săi, trebuie să facă dovada că se află în continuarea studiilor, presupunându-se că din acest motiv este în incapacitate de a munci, ce determină o stare de nevoie. Urmarea unor cursuri cu frecvenţă redusă nu îl împiedică însă să obţină venituri. De altfel, şi în cazul copilului minor, dacă acesta are venituri proprii care sunt îndestulătoare pentru nevoile sale, părinţii nu sunt obligaţi la întreţinere. Deci, cu atât mai mult, copilul major care poate realiza venituri, programul cursurilor pe care le urmează neîmpiedicându-l să muncească, nu poate solicita întreţinere de la părinţii săi (Trib. Câlâraşi, dec. civ. nr. 640/R/2010, portal.just.ro).

6. Obligaţia de întreţinere acordată minorului de către părinte încetează prin ajungerea acestuia la majorat, afară de cazul în care îşi continuă studiile, caz în care trebuie făcută dovada în acest sens (I.C.C.J., s. civ. şi de propr. int., dec. nr. 3802/2004).

7. La stabilirea cuantumului obligaţiei deîntreţinere trebuie avută în vedere numai pensia pentru limită de vârstă, nu şi indemnizaţia de handicap, deoarece prestaţiile sociale cu afectaţiune specială nu pot fi urmărite pentru niciun fel de datorii, întrucât nu au caracter permanent, ci doar pe o anumită perioadă, după care persoana e revizuibilă (Jud. Gâeşti, sent. civ. nr. 911/2010, portal.just.ro).

8. Prin „mijloace" ale debitorului obligaţiei de întreţinere faţă de copii nu trebuie înţelese numai veniturile salariale, ci şi orice alte surse de venituri ce îşi găsesc de altfel reflectare în nivelul său de trai (C.A. Bucureşti, s. a lll-a civ., min. şi fam., dec. civ. nr. 39/2006, în Sintact), orice câştig ce are caracter permanent, prin urmare, trebuie să se ţină cont de caracterul stabil al veniturilor lui (Trib. Bucureşti, s. a lll-a civ., dec. nr. 1250/R/2010, în E. Roşu, D.A.T. Râdulescu p. 146).

9. Dacă minorul are un venit propriu, care nu este îndestulător, părinţii au obligaţia să asigure condiţiile necesare pentru creşterea, educarea, învăţătura şi pregătirea sa profesională, iar când întreţinerea este datorată de părinte, ea se stabileşte într-o cotă procentuală. Aşadar, legea nu prestabileşte un cuantum fix al obligaţiei de întreţinere, ci doar un plafon maxim ce nu poate fi depăşit, precum şi criterii variabile în raport de care cuantumul acestei obligaţii se hotărăşte (C.A. Bacâu, dec. nr. 658/2001)

10. Creşterea copilului presupune, în mod firesc, diverse cheltuieli, astfel că legea instituie şi îndatorirea părinţilor de a asigura întreţinerea copilului şi de a suporta cheltuielile legate de educarea, învăţătura şi pregătirea profesională a acestuia. Cât priveşte obiectul obligaţiei de întreţinere, acesta are un caracter complex, legiuitorul înţelegând prin întreţinere nu numai acoperirea cheltuielilor cu hrană şi îmbrăcăminte, ci a tuturor cheltuielilor pe care le reclamă îndeplinirea îndatoririlor de creştere şi educare a copilului. în cazul soţilor despărţiţi în fapt sau prin divorţ, dreptul de a pretinde stabilirea, respectiv majorarea pensiei revine părintelui la care locuieşte copilul şi care se îngrijeşte de el. Un astfel de drept nu poate constitui obiect al tranzacţiei părinţilor, fiind fără efect o eventuală renunţare la dreptul de a cere întreţinerea, drept care aparţine minorului, nu persoanei căreia i-a fost încredinţat spre creştere şi educare. Tot astfel trebuie privite orice fel de „înţelegeri" intervenite între părinţi în legătură cu drepturile ai căror titulari sunt copiii lor minori, ei având obligaţia de a acţiona numai în interesul lor. Cu toate acestea, dacă instanţa apreciază că nu sunt nesocotite drepturile copilului minor, poate avea în vedere învoiala părinţilor referitoare la contribuţia fiecăruia dintre ei la creşterea şi educarea copilului. Desigur, în cazul în care suma prevăzută în convenţia părinţilor încuviinţată de instanţă devine insuficientă, părintele la care se află copilul are deschisă oricând calea unei acţiuni în majorarea pensiei (C.A. Craiova, dec. nr. 8267/1999)

11. Dacă nu pot fi determinate veniturile pârâtului, necunoscându-se locul de muncă al acestuia, trebuie să se aibă în vedere, ca bază de calcul pentru stabilirea obligaţiei de întreţinere, venitul minim pe economie (Trib. Maramureş, s. civ., dec. nr. 666/R/2009, portal.just.ro).

12. Obligaţia de întreţinere se execută în natură sau prin plata unei pensii, în bani. Prin urmare, este admisibilă măsura dispusă de instanţă ca executarea obligaţiei de întreţinere a tatălui faţă de copilul minor să rezide în asigurarea unei locuinţe corespunzătoare pentru minor şi mama acestuia (C.A. Bucureşti, s. o ill-a civ., dec. nr. 1322/1995, în Lege 4).

13. Obligarea părintelui la plata pensiei de întreţinere în favoarea minorului se datorează începând cu data naşterii acestuia şi până la majorat (Trib. Harghita, s. civ., dec. nr. 6/2009, portal.just.ro). Acordarea, majorarea, reducerea sau încetarea obligaţiei de plată trebuie să se dispună, în principiu, de la data introducerii acţiunii, argumentându-se, printre altele, că în această materie hotărârea judecătorească nu are caracter constitutiv de drepturi, dreptul la întreţinere fiind preexistent (C.S.J., s. civ., dec. nr. 786/1993, în B.J. 1993, p. 112).

14. în cazul schimbării împrejurărilor avute în vedere la data stabilirii obligaţiei de întreţinere, instanţa judecătorească va putea modifica măsurile privitoare la drepturile şi obligaţiile personale sau patrimoniale între părinţi şi copii (Trib. Bucureşti, s. a V-a civ., dec. nr. 555/2010, în E. Roşu, D.A.T. Rddulescu p. 148).

15. Potrivit art. 21 alin. (1) din Regulamentul nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competenţa, recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti în materia matrimonială şi în materia răspunderii părinteşti, precum şi art. 33 din Regulamentul nr. 44/2001 privind competenţa judiciară, recunoaşterea şi executarea hotărârilor în materie civilă şi comercială, hotărârile judecătoreşti prin care s-au dispus încredinţarea copilului şi stabilirea pensiei de întreţinere, pronunţate de o instanţă a unui stat membru, sunt recunoscute ope legis pe teritoriul altui stat membru, fără a mai fi necesare şi alte formalităţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute de art. 34 din acelaşi Regulament (Trib. Argeş, s. civ., sent. nr. 137/2009, în E. Roşu. D.A.T. Rodulescu p. 367).
Răspunde
Pascal Adrian 8.11.2016
JURISPRUDENȚĂ:
".......În ceea ce privește mijloacele materiale ale celui ce prestează întreținerea se are în vedere, în accepțiunea prevederilor art. 527 al. 2 C. civ., veniturile și bunurile acestuia, precum și posibilitățile de realizare a acestora, dar și celelalte obligații ale sale.
În cauză, în considerentele hotărârii atacate s-a reținut, sub acest aspect, că veniturile realizate de pârât sunt în sumă de 584 lei, lunar, avându-se în vedere înscrisurile depuse, conform cărora, acesta beneficiază de o pensie de invaliditate, în cuantum net, lunar, de 350 lei, precum și de o indemnizație,
Citește mai mult lunară, ca persoană cu handicap, în cuantum de 234 lei.
Această indemnizație, astfel cum este ea reglementată prin dispozițiile Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, are însă o destinație specială, conform prevederilor art. 2 din lege, în sensul că este acordată în scopul recuperării și integrării sociale a persoanelor încadrate în grad de handicap, așa încât, în accepțiunea prevederilor art. 728 al. 7 C. pr. civ, nu poate forma obiectul unei obligații de întreținere, criticile formulate de apelant, sub acest aspect, fiind deci întemeiate.
Prin urmare, veniturile realizate de pârât, care pot fi avute în vedere la determinarea întinderii obligației.......". - ((Trib. Hunedoara, S. I. civ., dec. nr. 4/A din 13 ianuarie 2014).
Răspunde
Denisa Nelson 15.01.2014
Legislaţie conexă: art. 402 şi Titlul V al Cărţii a ll-a NCC.

1. Ceea ce se prezumă este starea de nevoie, iar nu incapacitatea de muncă, dat fiind faptul că, în majoritatea cazurilor, copiii minori se află în nevoie tocmai pentru că se găsesc în situaţia specială de a urma şcoala şi de a se pregăti pentru o meserie sau profesie (Al. Bacaci, Obligaţia de întreţinere între părinţi şi copii, în R.R.D. nr. 10/1987, p. 29-36).

2. Instanţele trebuie să facă o apreciere elastică a celor două noţiuni: starea de nevoie a copilului şi mijloacele părinţilor. Astfel, atunci când s-ar pune problema
Citește mai mult vânzării de către părinţi a unora dintre bunurile copilului, nu s-ar încălca principiul independenţei patrimoniale şi nici nu se conferă indirect un drept al părinţilor asupra bunurilor copiilor, dat fiind faptul că în astfel de situaţii părinţii realizează doar atributele ce li se cuvin din calitatea de reprezentanţi legali ai copilului (M.A. Oprescu p. 169).

3. Obligaţia de întreţinere are caracter personal, fiind inseparabil legată de persoana celui îndreptăţit să o primească şi de persoana celui obligat să o presteze; de aceea, creanţa de întreţinere este exceptată de la regula compensaţiei legale, astfel că cel care datorează pensia de întreţinere nu poate opune compensarea ei cu o datorie pe care creditorul pensiei o are, eventual, faţă de el (M.A. Oprescu p. 183).

4. Ori de câte ori cu ocazia divorţului acţiunea nu cuprinde şi un capăt de cerere cu privire la pensia de întreţinere cuvenită pentru copilul rezultat din căsătorie, instanţa, din oficiu, îl va pune în discuţia lor şi se va pronunţa, odată cu desfacerea căsătoriei, şi cu privire la acest aspect.
Răspunde
mirella11 20.11.2015
Vedeti ca nu conteAZA DOAR SUSTINEREA MATERIALA CI SI PREZENTA AMBILOR PARINTI INDIFERENT DE RELATIA DINTRE EI . ASTA PRESUPUNE UN , PARINTE ADULT ,OM EDUCAT !! ALTII NU STIU DE CE SA IMPLICA IN FACUT COPII CA SI CAND AR FACE DOAR PLACINTE !?!!!
Răspunde
Florea Petru-Melinte 17.01.2012
Nu sunt de acord ca parintii sa intretina asa numitii copii pana la varsta de 26 ani.La aceasta varsta
sunt oameni maturi in deplinatatea puterilor.
Daca vor sa studieze la Masterate si Doctorate sa o faca pe truda si munca lor si nu pe spinarea parintelui care la o anumita varsta ,trebuie el sa fie ajutat de copil.Este o bataie de joc!
Răspunde
Anca S 25.10.2017
Cred ca dumneata, daca ai copil/copii, nu il/ii meriti. Cum poti sa spui ca un copil trebuie(e obligat) sa te ajute dupa o anumita varsta ? Pentru asta faci copii?
Răspunde
Ioana Tudor 20.04.2019
Dna. Anca, am terminat liceul la 18 ani si m-am angajat sa-mi pot castiga existenta,nu sa astept sa ma intretina parintii,fapt pentru care am continuat studiile la o institutie de invatamant la stat fara taxe de mii de lei... De asemenea,scoala particulara de genul FEG primesc absolventi fara a promova examenul de bacalaureat,nu au luat examenul maturitatii. Pe bune,ce scoala este !? Asa cum s-au gasit in sistemul medical cu diplome false,ei sunt viitorii asistenti medic. Are cineva ceva de obiectat ? Normal ca nu,pentru ca este realitatea...! Si inca ceva,legea asta cu pana la 26 de ani este
Citește mai mult total gresita,era suficient 20 de ani. Sa fiti destepti si fara frica...!
Răspunde
Uz 12.09.2016
As a e, 23 de ani era suficient, la 25-26 de ani ar trebui sa aiba calitatea de a se intretina,nu parintele bolnav cu cheltuieli pt medicamente sa plateasca ,bine ca nu o fixat legea la 30 de ani,o fi copil si atunci dar nu de intretinut,lege bestiala care nu vine cu explicatii corecte si clare de ce are obligatie un parinte sa plateasca bani pentru un major de 25 de ani.
Răspunde
Ioana Tudor 20.04.2019
Are dreptate si corect dl. Uz...
Răspunde
Oarecare 15.06.2015
Ai procreat un copil,ai grija de el atat cat este nevoie. Nu a cerut sa il faci. Nu mi se pare corect ca un parinte sa investeasca bani si timp doar 18 ani,ca apoi copilul sa cheltuiasca cu parintele timp de 30 de ani sau mai mult.
Răspunde
cris 23.08.2020
Ai procreat si a crescut si nu da doi bani pe tine,nici nu stii unde sa-l gasesti sau cu ce se ocupa la 24 de ani esti obligat ,nu-i asa? Esti obligat sa ce?Eu nu cer nimic,nici intretinere,nimic,doar sa ma lase in pace.Ma da in judecata oriunde doar sa nu aflu ,ca de! dreptul copilului major.Si ma judeca in lipsa si poc! poprire pe salariu de peste suta la suta.Cum naiba sa traiesc cu 10 lei din buzunar doua luni?Si rate la banca cum platesc?Nici macar nu stiu daca invata undeva sau ce face.Ce naiba vorbim aici? Nu mai zic ce injurii adresate mie sunt in dosar si minciuni fara nici o
Citește mai mult dovada,evident.Probleme psihice,persoana penala,mi-a batut bunica,pagini intregi in care se citeaza si se tot citeaza de te ia greata.In categoria "copil" intra si hoti si mincinosi si drogati si criminali si toti suntem copiii cuiva.Doar ca nu trebuie sa fim catalogati si judecati la fel.Ptr ca suntem diferiti.
Răspunde
ai vrea sa sti 2.11.2012
Din pacate "domnu" FLOREA parintii adevarati isi ajuta copiii cat vor trai deoarece cea mai mare realizare in viata unui om este educatia pe care o dai unui copil. Din atitudinea "dumneavoastra" se poate observa ca nu a-ti avut parte de o familie. Numai la gandul ca imbatraniti mi se face mila de "dumneavoastra". Sper ca a-ti inteles semnificatia ghilimelelor. Dumnezeu sa se indure sa aveti o batranete linistita.
Răspunde
nu ai vrea sa stii 7.05.2013
Desteptului (desteptei) care se da mare in ale moralei patrunzatoare...E adevarat ca parintii trebuie sa-si ajute copii toata viata..Insa atata timp cat copilul devenit major este un om respectuos si apreciaza orice ajutor venit din partea parintelui caruia tot legea asta idioata ii da voie doar sa aiba obligatii in timp ce din casnicia destramata din dorinta celui numit de lege tutore. Tutore care este asa doar cu numele in tim ce face tot de poate ca acel minor devenit major sa-si bata joc de numele si imaginea celuilalt parinte care are doar obligatii..drepturi nu are asa-i?
Răspunde
nu ai vrea sa stii 7.05.2013
" Formularea coresta este "Insa atata timp cat copilul devenit major este un om respectuos si apreciaza orice ajutor venit din partea parintelui caruia tot legea asta idioata ii da voie doar sa aiba obligatii din casnicia destramata din dorinta celui numit de lege tutore." Era o mica scapare din verva scrierii..insa pricepi tu ce vroiam sa scriu..da? A..sa nu uit..sa vezi ce tare in clanta si idei o sa fii tu (indiferent cine esti tu ala sau aia cu asa idei inaltatoare) dupa ce iti pierzi locul de munca si altul nu mai gasesti si daca te dai de 9 ori peste cap...
Răspunde
#ai vrea sa sti 25.06.2013
Exista un proverb romanesc care spune "Cum iti asterni asa dormi". Asa ca trebuie sa te ingrijesti la tinerete ca sa ai la batranete. In legatura cu intretinerea copiilor, cei care ganditi ca si persoana de mai sus, lasati-va de meserie nu mai distrugeti vieti.
Răspunde
mirella11 20.11.2015
CAta dreptate ai !! asa este " cum iti asterni asa dormi !! da ,nu este nimic nou dar ..
Răspunde
mirella11 20.11.2015
DAca ai indraznit sa ai copii va trebui sa te ingrijesti de educatia lui . In nici un caz nu socotesti ca va trebui sa te ajute el mai tarziu cand iti va fi greu .. L ai educat corect , l ai responsabilizat , ai investit timp si dragoste in acel copil ,atunci cand va fi adult va munci in mod sigur si va avea un comportament adecvat ! Daca copilul are probleme de alta natura va trebui sa participi toata viata la sustinerea lui ptr ca asta face un parinte .. nu te afli in treaba ca sa procreezi ptr ca ai tu o " lista"pe care va trebui sa bifezi si un copil ! de ochii lumii din necesitati
Citește mai mult afective !! AI responsabilitatea draga tu parinte a unui alt individ si nu te poti sustrage sau mai bine iti vezi de treaba decat sa ai ocazia de a te numi parinte . Sant satula de inconstienta multora din aceasta tara care nu realkizeaza importanta educatiei nefiind ei la randul lor educati ... ar trebui sa existe canete speciale ptr cei care vor fi acceptati sa aibe copii sau nu - dupa teste psihologice doveditoare de ematie , compasiune , responsabilitate , putere de sacrificiu .. ptr ca ai de indrumat un suflet , un ingeras ... nu o bucata de carne care va creste oricum hranita si ca o buruiana ..
Răspunde
Tr 12.09.2016
A fi parinte nu inseamna doar a da bani copilului,vine vremea cand indiferent de situatie trebuie sa te ingrijesti financiar,nu cred ca dupa 26 de ani! Dupa cca 21-23 de ani este rusine sa ceri bani de la parinti indiferent daca sunt sau nu impreuna! Cine nu intelege e un lenes fara bun simnt.La 25 de ani respecti parintele indiferent ca da bani sau nu,cine mai cere bani la o asemenea varsta este pe merit ctiticat,si lasati mesajele cu copil copil,ca nu mai e copil de intretinut financiar!
Răspunde
Ioana Tudor 20.04.2019
Corect, la varsta asta de 25 - 26 de ani o parte din ei sunt parinti (au copii ) responsabilitati....
Cum sa-i mai intretii de la 20 de ani incolo...
Răspunde
Lenuta Axentiev 23.11.2021
Am un băiat de 25 Ani sa lăsat de muncă simi cere tot timpul săi dau bani dacă nu i dau bani mă amenința cu tot felul de vorbe urate și că vine la mine săi dau forțat bani.Ce pot face în felul acesta ???
Răspunde